Hadith / الفتاوى العطائية (al-Fatawa al-'Ata'iyya)

Meaning of the Hadith of Allah sending a Mujaddid Every Century


The Meaning of the Hadith:

“Allah at the head of Every Century will raise up for this Ummah someone who will revive Her Religion for Her”

Question:

al-salamu ‘alaykum wa rahmat Allahi wa barakatuh.

May Allah bless you our Shaykh and hasten the victory by your hands…and may Allah benefit us with your knowledge. One of the well-known hadiths narrated by the great sahabi Abu Hurayrah (RA) from the Messenger of Allah (SAW) is: ‘Indeed Allah raises for this Ummah, every century, someone who will revive for her, her religion.’ It was narrated by Abu Dawud (no.4291) which was authenticated by al-Sakhawi in al-Maqasid al-Hasanah (p.149) and al-Albani in Silsilat al-Sahihah (no.599). The question is: what is the meaning of the hadith? Does the preposition “من” in the hadith denote a single person or a group? Is it restricted to only the previous generations? May Allah reward you with good.

السؤال:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله بك شيخنا وعجّل بالنصر على يديك…. ونفعنا الله بعلمك،

من الأحاديث الصحيحة المشهورة، ما يرويه الصحابي الجليل أبو هريرة رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أنه قال: «إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَهَا» رواه أبو داود (رقم/4291) وصححه السخاوي في “المقاصد الحسنة” (149)، والألباني في “السلسلة الصحيحة” رقم/599 والسؤال هو :ما معنى الحديث؟ وهل كلمة “من” في الحديث تفيد أنّ المجدد فرد أم جماعة؟ وهل يمكن حصرهم في القرون السابقة؟ وجزاكم الله خير

Answer:

wa ‘alaykum al-salam wa rahmatullahi wa barakatuh.

Yes, the hadith is authentic[1] and has five issues pertaining to it:

[1] When is a century considered to have commenced? Is it from the birthday of the Prophet (SAW), from his being dispatched as a Prophet, from the Hijrah or from his death date (SAW)?

[2] Does the phrase “ra’s kull mi’at/رأس كل مئة” mean the beginning of the century, during the century or at the end of the century?

[3] Does the preposition “من” refer to a single person or a group that will renew and revive their religion?

[4] Are there authentic narrations that refer to the number of those that have revived the religion (al-mujaddidin) from previous centuries?

[5] Can we ascertain who was the mujaddid of 14th century which came to an end on the 30th Dhu’l-Hijjah 1399?

الجواب:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

نعم، الحديث صحيح، وفيه مسائل خمس:

من أي تاريخ تبدأ المئة؟ هل من مولد الرسول صلى الله عليه وسلم، أو من البعثة، أو من الهجرة، أو من وفاته صلى الله عليه وسلم؟

هل “رأس كل مئة” تعني في أوائل كل مئة، أو خلال كل مئة، أو في أواخر كل مئة؟

هل كلمة “من” تعني أحد الناس، أو تعني جماعة تجدد للناس دينهم؟

هل وردت روايات لها وجه صحيح في تعداد الرجال المجددين خلال مئات السنين الماضية؟

وهل يمكن أن نعرف في المئة الرابعة عشرة التي انتهت في 30 ذي الحجة 1399هـ من هو المجدد للناس دينهم؟

I will try my utmost to present what I hold to be the strongest understanding on this matter without plunging into any points of dispute; so I say, and Allah is the only Guide to the Right Path (Glorified is He!):

[1] When does the century start historically?

al-Munawi said in the introduction to Fath al-Qadir: “And the scholars differed over the start of the year, whether it considered from the Prophet’s birth date, the advent of his Prophethood (bi’thah), the Hijrah or his death date…” The strongest view in my opinion is that it is to be considered from the time of the Hijrah because it is the event by which Islam and the Muslims were given honour, dignity and might through the establishment of its state. For this reason, when ‘Umar (RA) gathered the Sahabah to agree upon when to commence the calendar, they relied upon the Hijrah.

al-Tabari relates in his Ta’rikh: “‘Abd al-Rahman b. ‘Abd Allah b. ‘Abd al-Hakam told me that: Nu’aym b. Hammad told us that: al-Darawardi told us from ‘Uthman b. ‘Ubayd Allah b. Abi Rafi’ who said: I heard Sa’id b. al-Musayyib say: ‘Umar b. al-Khattab gathered the people and asked them: ‘From what day should we begin recording?’ ‘Ali replied: ‘from the day that the Messenger of Allah (SAW) migrated and left the land of polytheism (ard al-shirk).’ This is what ‘Umar (RA) did. And Abu Ja’far said: ‘The first year of Hijrah was considered from the month of Muharram of that year i.e. before the arrival of the Messenger of Allah (SAW) to Medina by two months and a few days as the arrival of the Messenger of Allah (SAW) was on the 12th of Rabi’ al-Awwal’…”

وسأحاول ما استطعت أن أذكر الراجح لدي في هذه المسائل دون الخوض والغوص في نقاط الاختلاف، فأقول وبالله التوفيق، وهو الهادي سبحانه إلى سواء السبيل:

من أي تاريخ تبدأ المئة؟

قَالَ الْمُنَاوِيُّ فِي مُقَدِّمَةِ فَتْحِ الْقَدِيرِ “وَاخْتُلِفَ فِي رَأْسِ الْمِائَةِ هَلْ يُعْتَبَرُ مِنَ الْمَوْلِدِ النَّبَوِيِّ أَوِ الْبَعْثَةِ أَوِ الْهِجْرَةِ أَوِ الْوَفَاةِ…” والراجح لدي أنه اعتباراً من الهجرة، فهي الحدث الذي عزّ به الإسلام والمسلمون بإقامة دولته، ولهذا عندما جمع عمر الصحابة للاتفاق على بداية التاريخ اعتمدوا الهجرة. أخرج الطبري في تاريخه قال: حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الْحَكَمِ، قَالَ: حَدَّثَنَا نُعَيْمُ بْنُ حَمَّادٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا الدَّرَاوَرْدِيُّ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ، قَالَ: سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ الْمُسَيِّبِ، يَقُولُ: جَمَعَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ النَّاسَ، فَسَأَلَهُمْ، فَقَالَ: من أي يوم نكتب؟ فقال علي: من يوم هاجر رسول الله صلى الله عليه وسلم، وَتَرَكَ أَرْضَ الشِّرْكِ، فَفَعَلَهُ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ. وقال أبو جعفر: وقد اعتبروا السنة الهجرية الأولى من محرم تلك السنة أي قبل مقدم رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى المدينة بشهرين وأيام حيث كان مقدم رسول الله صلى الله عليه وسلم في الثاني عشر من ربيع الأول“.

وعليه فقد رجّحت أن تُعدّ السنين المئات من التاريخ الهجري الذي اعتمده الصحابة رضوان الله عليهم.

[2] As for the phrase ra’s mi’at/رأس كل مئة”, the strongest view is that it refers to the close of the century, i.e. that the renewer (mujaddid) – a scholar, known, pious and God-fearing – will be at the end of the century.[2] His death will be at the close of the century and not in the middle of it or during it. As for why I have preferred this, then there are a number of reasons:

[a] It has been authentically established that ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz was considered the renewer of the first century.[3] And He (RA) passed away in 101AH at the age forty. al-Shafi’i was considered renewer of the second century and he died in 204AH at the age of fifty-four. If we take the meaning of “ra’s kull mi’at sanah/رأس كل مئة” to be other than this, i.e. to take it to mean at the beginning of every century, then ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz could not be considered the renewer of the first century because he was born in 61AH and al-Shafi’i could not have considered renewer of the second century because he was born in 150AH. This must mean that the phrase “ra’s kull mi’at sanah/رأس كل مئة” found in the hadith means ‘the end’ of every century and not the beginning. The renewer would be born during the century and by the close of the century would have become a well-known scholar and passed away.

[b] As for the evidence that ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz was the renewer of the first century and al-Shafi’i renewer of the second century, then it is because it became known among the scholars and learned of the Ummah. Scholars like al-Zuhri, Ahmad b. Hanbal and other earlier and later scholars all agreed on ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz being the renewer of the first century and al-Shafi’i renewer of the second century (Allah’s mercy be on them). ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz died in the year 101AH at the age of forty and his khilafah was for two and half years and al-Shafi’i died in 204AH at the age of fifty-four. And al-Hafiz Ibn Hajar [al-‘Asqalani] states in Tawali al-Ta’sis:[4]

Abu Bakr al-Bazzar said: I heard ‘Abd al-Malik b. ‘Abd al-Hamid al-Maymuni say: I was with Ahmad Ibn Hanbal and he began mentioning al-Shafi’i. I saw Ahmad get up and say: It was related from the Prophet (SAW) that he said: ‘At the turn of every century Allah sends a person who teaches the people their religion.’ ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz was at the close of the first century and I hope al-Shafi’i was the one at the close of the second century.

And through Abu Sa’id al-Firyabi who said: Ahmad ibn Hanbal said: Verily Allah selects for the people at the end of every century someone who will teach the people the Sunan and will negate the lies attributed to the Prophet (SAW); so we examined the matter and found that ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz was at the end of the first century whilst al-Shafi’i was at the end of the second century.’

Ibn ‘Adi said: I heard Muhammad b. ‘Ali b. al-Husayn say: I heard our companions saying: In the first century it was ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz and in the second it was Muhammad b. Idris al-Shafi’i.

And al-Hakim narrated in al-Mustadrak from Abu ’l-Walid who said: I was in a gathering of Abu ’l-‘Abbas ibn Shurayh when a shaykh came to him and praised him. Then I heard him say: Abu ’l-Tahir al-Khawlani told us that: ‘Abd Allah b. Wahb told us that: Sa’id b. Abi Ayyub informed me from Shurahil b. Yazid from Abu ‘Alqamah from Abu Hurayrah (RA) that the Messenger of Allah (saw) said: “Indeed, Allah raises for this Ummah at the head of every century someone who will renew her religion for her.” So rejoice O Judge! Indeed, Allah sent at the end of the first century ‘Umar b. ‘Abd al-Aziz and at the end of the second century Muhammad b. Idris al-Shafi’i… al-Hafiz Ibn Hajar said: this indicates that the hadith was well-known in that time period.[5]

[c] It may be said that linguistically the ‘ra’s’ of something means the beginning of something in which case how then can we view as strongest that the start of every year means its end and not its beginning? The answer is that just as the word ra’s can linguistically mean the start of something, it can equally mean its end. In the Taj al-‘Arus it mentions that the ra’s of something is its edge as well as its end part. And in Lisan al-‘Arab it mentions that ‘The lizard came out of the hole with its head’ (mura’asan)’ which means that the head came out first or that perhaps the tail first, i.e. the first part or the end part. Thus, the ra’s of a matter according to the language can mean the beginning just as it can mean one end of it whether this means the beginning or the end. Hence, we need a linguistic clue (qarinah) that will give preference to the intended meaning in the hadith for ra’s being its beginning or its end. Such a qarinah exists that was mentioned in the previous narrations which considered ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz the renewer of the first century who died in the year 101AH and considered al-Shafi’i the renewer of the second century who died in the year 204AH. All of this tilts the meaning [of ra’s] in the hadith to refer to the close of the century and not the turn of the century. Therefore, based on the aforementioned points, I consider the strongest understanding of “ra’s kull mi’at sanah/رأس كل مئة” to be the close of the century.

أما رأس المئة فالراجح هو آخرها، أي أن المجدد يكون في أواخر المئة عالماً مشهوراً تقياً نقيا، وتكون وفاته في أواخرها وليس في نصفها أو خلالها. أما لماذا رجحت ذلك فللأسباب التالية:

أ- ثبت بروايات صحيحة أنهم عدّوا عمر بن عبد العزيز على رأس المئة الأولى، وهو رضي الله عنه توفي سنة 101هـ وعمره أربعون سنة، وعدّوا الشافعي على رأس المئة الثانية وهو توفي سنة 204هـ وعمره أربع وخمسون سنة. وإذا أُخذ تفسير “رأس كل مئة سنة” بغير هذا، أي فُسر بأول المئة، فلا يكون عمر بن عبد العزيز مجدد المئة الأولى لأنه ولد سنة 61هـ، ولا يكون الشافعي مجدد المئة الثانية لأنه ولد سنة 150هـ. وهذا يعني أن “رأس كل مئة” الواردة في الحديث تعني أواخر المئة وليس أولها، فيكون قد ولد خلالها ثم أصبح عالماً مشهوراً مجدداً أواخرها، وتوفي أواخرها.

ب- أما الدليل على أن عمر بن عبد العزيز هو مجدد المئة الأولى والشافعي مجدد الثانية فهو ما اشتهر عند علماء الأمة وأئمتها، فقد اتفق الزُّهْرِيَّ وَأَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ وَغَيْرَهَمَا مِنَ الْأَئِمَّةِ الْمُتَقَدِّمِينَ وَالْمُتَأَخِّرِينَ اتَّفَقُوا عَلَى أَنَّ مِنَ الْمُجَدِّدِينَ عَلَى رَأْسِ الْمِائَةِ الْأُولَى عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ رَحِمَهُ اللَّهُ وَعَلَى رَأْسِ الْمِائَةِ الثَّانِيَةِ الْإِمَامُ الشَّافِعِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ وَقَدْ تُوُفِّيَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ سَنَةَ إِحْدَى وَمِائَةٍ وَلَهُ أَرْبَعُونَ سَنَةً وَمُدَّةُ خِلَافَتِهِ سَنَتَانِ وَنِصْفٌ وَتُوُفِّيَ الشَّافِعِيُّ سَنَةَ أَرْبَعٍ وَمِائَتَيْنِ وَلَهُ أَرْبَعٌ وَخَمْسُونَ سَنَةً. وقد قَالَ الحافظ بن حجر في توالي التأسيس قال أبو يكر الْبَزَّارُ سَمِعْتُ عَبْدَ الْمَلِكِ بْنَ عَبْدِ الْحَمِيدِ الْمَيْمُونِيَّ يَقُولُ كُنْتُ عِنْدَ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ فَجَرَى ذِكْرُ الشَّافِعِيِّ فَرَأَيْتُ أَحْمَدَ يَرْفَعُهُ وَقَالَ روي عن النبي يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُقَيِّضُ فِي رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُعَلِّمُ النَّاسَ دِينَهُمْ قَالَ فَكَانَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ فِي رَأْسِ الْمِائَةِ الْأُولَى وَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ الشَّافِعِيُّ عَلَى رَأْسِ الْمِائَةِ الْأُخْرَى.

وَمِنْ طَرِيقِ أَبَى سَعِيدٍ الْفِرْيَابِيِّ قَالَ قَالَ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ إِنَّ اللَّهَ يُقَيِّضُ لِلنَّاسِ فِي كُلِّ رَأْسِ مِائَةٍ مَنْ يُعَلِّمُ الناس السنن وينفي عن النبي الْكَذِبَ فَنَظَرْنَا فَإِذَا فِي رَأْسِ الْمِائَةِ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ وَفِي رَأْسِ الْمِائَتَيْنِ الشَّافِعِيُّ.

وقال ابن عَدِيٍّ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَصْحَابَنَا يَقُولُونَ كَانَ فِي الْمِائَةِ الْأُولَى عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ وَفِي الثَّانِيَةِ مُحَمَّدُ بْنُ إِدْرِيسَ الشَّافِعِيُّ.

وأخرج الحاكم في مستدركه عن أبي الْوَلِيدِ، قال: كُنْتُ فِي مَجْلِسِ أَبِي الْعَبَّاسِ بْنِ شُرَيْحٍ إِذْ قَامَ إِلَيْهِ شَيْخٌ يَمْدَحُهُ، فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: حَدَّثَنَا أَبُو الطَّاهِرِ الْخَوْلَانِيُّ، ثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي سَعِيدُ بْنُ أَبِي أَيُّوبَ، عَنْ شَرَاحِيلَ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ أَبِي عَلْقَمَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَهَا» فَأَبْشِرْ أَيُّهَا الْقَاضِي، فَإِنَّ اللَّهَ بَعَثَ عَلَى رَأْسِ الْمِائَةِ عُمَرَ بْنَ عَبْدِ الْعَزِيزِ، وَبَعَثَ عَلَى رَأْسِ الْمِأَتَيْنِ مُحَمَّدَ بْنَ إِدْرِيسَ الشَّافِعِيَّقَالَ الْحَافِظُ بْنُ حَجَرٍ وَهَذَا يُشْعِرُ بِأَنَّ الْحَدِيثَ كَانَ مَشْهُورًا فِي ذَلِكَ الْعَصْرِ.

ج- وقد يقال إن رأس الشيء في اللغة يعني أوله، فكيف نرجح أن رأس كل مئة آخرها وليس أولها؟ والجواب أن رأس الشيء كما هو في اللغة أول الشيء كذلك هو آخره. قَالَ فِي تَاجِ الْعَرُوسِ رَأْسُ الشَّيْءِ طَرَفُهُ وَقِيلَ آخِرُهُ. وقال في لسان العرب خرج الضب مرائسا: استبق برأسه من جحره وربما ذنّب، أي خرج بأوله أو بآخره، وعليه فإن رأس الشيء كما ورد بمعنى أوله في اللغة، ورد كذلك بمعنى طرفه سواء أكان أوله أو آخره، ونحتاج إلى قرينة ترجح المعنى المقصود في الحديث لرأس المئة أهو أولها أم آخرها، وهذه القرائن موجودة في الروايات السابقة باعتبار عمر بن عبد العزيز مجدد المئة الأولى وهو قد توفي في 101هـ، واعتبار الشافعي مجدد المئة الثانية وهو قد توفي في 204، كل هذا يرجح أن المعنى في الحديث هو أواخر المئة وليس أولها. وبناء على ما سبق فإني أرجح أن معنى “رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ” الواردة في الحديث هو أواخر كل مئة.

[3] As for if the preposition “من” refers to an individual or a group, then the text of the hadith is as follows: «يبعث لهذه الأمة… من يجدد لها دينها» / “Allah raises from the Ummah […] someone who will renew her religion for her”. If “من” indicates a group then the verb would have been in the plural form, i.e. “those who renew” (من يجددون). However, the verb was mentioned in the singular form and this is despite the “من” also carrying the plural meaning; even if the verb after it is in the singular form. However, I view as stronger that here it is indicating the individual because of the qarinahyujaddidu’/يجدد. And I say ‘stronger’, because the expression used here does not definitely denote an individual even when the verb after it is in the singular form. Because of this, some have interpreted “من” as indicating groups of people and they listed in narrations groups from the scholars who came in every century [s: as mujaddids).[6] However, this opinion is not the strongest for the reasons mentioned earlier. Therefore, I see as the strongest view that “من” refers to an individual and not a group, i.e. that the renewer mentioned in the hadith is a single, knowledgeable and pious person.

أما هل “من” تعني واحداً أو جماعة، فإن الحديث روي «يبعث لهذه الأمة… من يجدد لها دينها»، ولو كانت “من” تدل على الجمع لكان الفعل مجموعاً أي “من يجددون”، ولكن ورد الفعل بالإفراد “يجدد”، ومع أن دلالة “من” فيها معنى الجمع أيضا حتى وإن كان الفعل بعدها مفرداً، إلا أني أرجح أنها هنا للمفرد بقرينة يجدد، وأقول أرجح لأن الدلالة هنا بالإفراد ليست قاطعة حتى وإن كان الفعل بعدها مفردا، ولذلك فإن هناك من فسر “من” بدلالة الجماعة، وعددوا في رواياتهم جماعات من العلماء في كل مئة، ولكنه قول مرجوح كما ذكرت آنفاً. وعليه فالراجح لدي أن “من” تدل على الواحد، أي أن المجدد في الحديث هو رجل واحد عالم تقي نقي

[4] As for listing the names of the renewers of the past centuries, there are various reports found regarding that but the most well-known list is in the form of stylized prose compiled by al-Suyuti up until the ninth century and he asked Allah (SWT) for himself to be the renewer of that century. I will now reproduce a section from that work:

And in the first century was ‘Umar the just Khalifah agreed by all,

And al-Shafi’i in the second due to his vast knowledge;

And in the fifth was al-Ghazali for his powers of argument;

And in the seventh was Ibn Daqiq al-‘Id who rose to sublime heights agreed by all;

And now is the ninth that has come and the one who guides does not break a promise

And I hope that I am its claimant because the favours of Allah do not end.

And there are some other statements that continue on from this.[7]

أما تعداد أسماء المجددين في المئات السابقة، فقد وردت روايات في ذلك وأشهرها أرجوزة السيوطي حيث عدد فيها للمئة التاسعة، وسأل الله سبحانه أن يكون هو مجدد التاسعة، وأنقل لك بعض ما في أرجوزته:

فَكَانَ عِنْدَ الْمِائَةِ الْأُولَى عُمَرْ خَلِيفَةُ الْعَدْلِ بِإِجْمَاعٍ وَقَرْ

وَالشَّافِعِيُّ كَانَ عِنْدَ الثَّانِيَةِ لِمَا لَهُ مِنَ الْعُلُومِ السَّامِيَةِ

وَالْخَامِسُ الْحَبْرُ هُوَ الْغَزَالِي وَعَدّهُ مَا فِيهِ مِنْ جِدَالِ

وَالسَّابِعُ الرَّاقِي إلى المراقي بن دَقِيقِ الْعِيدِ بِاتِّفَاقِ

وَهَذِهِ تَاسِعَةُ الْمِئِينَ قَدْ أَتَتْ وَلَا يُخْلَفُ مَا الْهَادِي وَعَدْ

وَقَدْ رَجَوْتُ أَنَّنِي الْمُجَدِّدُ فِيهَا فَفَضْلُ اللَّهِ لَيْسَ يُجْحَدُ

وهناك أقوال أخرى تستمر إلى ما بعد ذلك.

[5] And is it possible for us to know who the renewer of the people’s religion was for the 14th century ending on the 30th of Dhu ’l-Hijjah 1399?

I noticed and observed what became well-known amongst the relied-upon scholars regarding the ra’s of a year was its latter part. ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz was born 61AH and died at the close of the first century in the year 101AH and al-Shafi’i was born 150AH and died at the close of the century in the year 204AH. This means that each one of them was born around the middle of the century and became well-known in its latter part. And as I have already stated, I take as the strongest interpretation namely that which become well-known amongst the relied-upon scholars regarding Umar b. ‘Abd al-‘Aziz being the renewer of the first century and al-Shafi’i being the renewer of the second century. So based upon this, I view as strongest that the great scholar Taqi al-Din al-Nabhani (Allah’s mercy be on him) was the renewer of the fourteenth century.[8] He was born in the year 1332AH and became well-known in the latter part of the fourteenth century – especially when he founded Hizb al-Tahrir in Jumada al-Thani in the year of 1372AH and passed away in the year 139AH. His call (da’wah) to the Muslims was related to the vital issue, the resumption of the Islamic way of life through the restoration of the rightly guided Khilafah State and it had a major effect upon their lives, endeavours and independent efforts (ijtihadatihim) such that the Khilafah has become a general demand of the Muslims today. So may Allah’s mercy be upon Abu Ibrahim and may Allah’s mercy be upon his brother Abu Yusuf who came after him and May Allah gather them with the Prophets, the Truthful, the Martyrs, and Righteous; and what great company they are!

This is what I view as the most probable my brother Abu Mu’min and Allah is more aware of what is correct and to Him belongs the best of destinations.

Your brother,

Ata ibn Khalil Abu ’l-Rashtah.

أما تعداد أسماء المجددين في المئات السابقة، فقد وردت روايات في ذلك وأشهرها أرجوزة السيوطي حيث عدد فيها للمئة التاسعة، وسأل الله سبحانه أن يكون هو مجدد التاسعة، وأنقل لك بعض ما في أرجوزته:

لقد لفت نظري ما اشتهر عند العلماء المعتبرين من أن رأس السنة هو أواخرها، فعمر بن عبد العزيز ولد في 61 للهجرة وتوفي على رأس المئة الأولى 101هـ، والشافعي ولد في 150 للهجرة وتوفي على رأس المئة الثانية 104هـ أي أن كل واحد منهما قد ولد خلال المئة واشتهر في أواخرها وتوفي أواخرها، وكما قلت فإني أرجح هذا التفسير لما اشتهر بين العلماء المعتبرين أن عمر بن عبد العزيز هو المجدد على رأس المئة الأولى، والشافعي هو المجدد على رأس المئة الثانية. وبناء عليه فإني أرجح أن العلامة الشيخ تقي الدين النبهاني رحمه الله هو المجدد على رأس المئة الرابعة عشرة، فهو قد ولد 1332هـ واشتهر أواخر هذه المئة الرابعة عشرة، وبخاصة عندما أسس حزب التحرير في جمادى الثانية سنة 1372هـ، وتوفي أواخرها 1398هـ، وكان لدعوته المسلمين إلى القضية المصيرية، استئناف الحياة الإسلامية بإقامة دولة الخلافة الراشدة، أثر كبير في حياتهم وفي جدهم واجتهادهم، حتى أصبحت الخلافة اليوم مطلباً عاماً للمسلمين، فرحم الله أبا إبراهيم، ورحم أخاه أبا يوسف من بعده وحشرهما مع النبيين والصديقين والشهداء والصالحين وحسن أولئك رفيقا.

هذا ما أرجحه يا أخي أبا مؤمن، والله أعلم بالصواب، وهو سبحانه عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ.

أخوكم عطاء بن خليل أبو الرشتة

Notes:

  • A renewer will emerge at the close of the century and hence recognized posthumously as a consequence of his accomplishments.[9] This is a glad tiding and good news for the Ummah.
  • The verbal noun tajdid/ التجديدis variously translated as ‘renewal’, ‘restoration’, ‘reviving’ or ‘renovation’. Reviving refers to the act of bringing back or bringing anew what was lost or neglected. It does not mean to reinvent the religion.[10]
  • The scholars generally interpret the emergence of a renewer (mujaddid) when knowledge dwindles and ignorance and bid’ah become prevalent. It may also be when the sunnah practices of the Prophet have either vanished or become scarce.[11]
  • The renewer will be someone who, amongst other things, clarifies the authentic Sunnah, is on the side of the true believers  and people of knowledge in defending and upholding that Sunnah and will shun bid’ah.[12]
  • Some points to heed:

[1] A mujaddid is not in any capacity like a Prophet. There is no formal authority that sanctifies a person as a mujaddid. He will be recognized by his works.

[2] A mujaddid is not self-appointed and neither does he invite others to believe so.

[3] There is no theological obligation to believe a certain individual is a mujaddid of a particular century as it is not part of the foundational principles of belief and there should not be any fanaticism over a person being claimed as a mujaddid.[13]

[4] A mujaddid is not infallible and cannot make a divine sanction for his mission.

[5] A mujaddid cannot be someone who falsely revives what is lost from the Qur’an and Sunnah, i.e. reinterprets it to disagree with foundational aspects of Islam and things known by necessity in the religion.

s.z.c.


[1] See Abu Dawud, Sunan (#4291), al-Hakim, al-Mustadrak, vol.4, p.522; al-Bayhaqi, Manaqib al-Shafi’i, vol.1, p.137 and al-Tabarani in al-Mu’jam al-Awsat, vol.6, p.323-324 (#6527). See also ‘Azim Abad in ‘Awn al-Ma’bud, vol.13, pp.309-310 where presents a discussion on all senior hadith scholars considering it authentic:

وحديث أبي هريرة سكت عنه المنذري، وقال السيوطي في مرقاة الصعود : اتفق الحفاظ على تصحيحه، منهم الحاكم في المستدرك والبيهقي في المدخل. وممن نص على صحته من المتأخرين : الحافظ ابن حجر . انتهى . وقال العلقمي في شرح الجامع الصغير قال شيخنا : اتفق الحفاظ على أنه حديث صحيح . وممن نص على صحته من المتأخرين : أبو الفضل العراقي وابن حجر ومن المتقدمين : الحاكم في المستدرك والبيهقي في المدخل . انتهى .

وقال المناوي في فتح القدير : أخرجه أبو داود في الملاحم والحاكم في الفتن وصححه، والبيهقي في كتاب المعرفة، كلهم عن أبي هريرة . قال الزين العراقي وغيره : سنده صحيح . انتهى . رواه عبد الرحمن بن شريح الإسكندراني > : عن شراحيل بن يزيد المعافري < لم يجز به شراحيل  : أي لم يجاوز بهذا الحديث على شراحيل ، فعبد الرحمن قد أعضل هذا الحديث وأسقط أبا علقمة وأبا هريرة . والحديث المعضل هو ما سقط من إسناده اثنان فأكثر بشرط التوالي .

قال المنذري : وعبد الرحمن بن شريح الإسكندراني ثقة اتفق البخاري ومسلم على الاحتجاج بحديثه وقد عضله . انتهى . والحاصل أن الحديث مروي من وجهين، من وجه متصل ومن وجه معضل . وأما قول أبي علقمة فيما أعلم عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال المنذري : الراوي لم يجزم برفعه . انتهى . قلت : نعم لكن مثل ذلك لا يقال من قبل الرأي، إنما هو من شأن النبوة، فتعين كونه مرفوعا إلى النبي صلى الله عليه وسلم . والله أعلم

[2] Ibid., vol.13, p.302:

وقال العلقمي في شرحه معنى التجديد : إحياء ما اندرس من العمل بالكتاب والسنة والأمر بمقتضاهما

[3] For a short list of achievements by ‘Umar Ibn ‘Abd al-‘Aziz, see Ibn Kathir’s al-Bidayah wa’l-Nihayah, vol.13, pp.710-711.

[4] al-‘Asqalani, al-Tawali al-Ta’sis, p.46f.

[5] Refer to ‘Azim Abadi, ‘Awn al-Ma’bud, vol.13, pp.302-304 for the textual quotations.

[6] Azim Abadi, ‘Awn al-Ma’bud, vol.13, p.306:

قال الحافظ ابن حجر في توالي التأسيس : حمل بعض الأئمة من في الحديث على أكثر من الواحد ، وهو ممكن بالنسبة للفظ الحديث الذي سقته ، وكذا لفظه عند من أشرت إلى أنه أخرجه لكن الرواية عن أحمد تقدمت بلفظ ( رجل ) وهو أصرح في رواية الواحد من الرواية التي جاءت بلفظ من لصلاحية من للواحد وما فوقه ، ولكن الذي يتعين في من تأخر الحمل على أكثر من الواحد ، لأن في الحديث إشارة إلى أن المجدد المذكور يكون تجديده عاما في جميع أهل ذلك العصر . وهذا ممكن في حق عمر بن عبد العزيز جدا ثم الشافعي، أما من جاء بعد ذلك فلا يعدم من يشاركه في ذلك . انتهى

[7] al-Suyuti’s Tuhfat al-Muhtadin bi-Akhbar al-Mujaddidin is reproduced here:

الحمد لله العظيم المنة     المانح الفضل لأهل السنة
ثم الصلاة والسلام نلتمس     على نبي دينه لا يندرس
لقد أتى في خبر مشتهر     رواه كل حافظ معتبر
بأنه في رأس كل مائة     يبعث ربنا لهذي الأمة
منا عليها عالما يجدد     دين الهدى لأنه مجتهد
فكان عند المائة الأولى عمر     خليفة العدل بإجماع وقر
والشافعي
كان عند الثانية     لما له من العلوم السامية
وابن سريج
ثالث الأئمة     والأشعري عده من أمه
والباقلاني رابع أو سهل أو     الإسفراييني خلف قد حكوا
والخامس الحبر هو الغزالي    وعده ما فيه من جدال
والسادس الفخر الإمام الرازي     والرافعي مثله يوازي
والسابع الراقي إلى المراقي     ابن دقيق العيد باتفاق
والثامن الحبر هو البلقيني     أو حافظ الأنام زين الدين
والشرط في ذلك أن تمضي المائة     وهو على حياته بين الفئة
يشار بالعلم إلى مقامه     وينصر السنة في كلامه
وأن يكون جامعا لكل فن     وأن يعم علمه أهل الزمن
وأن يكون في حديث قد روي     من أهل بيت المصطفى وقد قوي
وكونه فردا هو المشهور     قد نطق الحديث والجمهور
وهذه تاسعة المئين قد     أتت ولا يخلف ما الهادي وعد
وقد رجوت أنني المجدد     فيها ففضل الله ليس يجحد
وآخر المئين فيما يأتي     عيسى نبي الله ذو الآيات
يجدد الدين لهذي الأمة     وفي الصلاة بعضنا قد أمه
مقررا لشرعنا ويحكم     بحكمنا إذ في السماء يعلم
وبعده لم يبق من مجدد     ويرفع القرآن مثل ما بدي
وتكثر الأشرار والإضاعة     من رفعه إلى قيام الساعه
وأحمد الله على ما علما     وما جلا من الخفا وأنعما
مصليا على نبي الرحمة     والآل مع أصحابه المكرمة

[8] For his diagnosis of current ailments, his scheme for renewal, intellectual revolution, ijtihad and revival for restoration of the Islamic systems.

[9] ‘Ibid., vol.13, p.303:

“And al-Hafiz said in al-Fath al-Bari [= vol.13, p.295] on explaining the meaning of r’as mi’at al-sanah: i.e. it means ‘at the end of the century’…”

قال الحافظ في فتح الباري في تفسير رأس مائة سنة : أي عند انتهاء مائة سنة . انتهى

“…know that what is meant by the ra’s of every century in the hadith is the ‘close’ of every century…”

 >تنبيه < اعلم أن المراد من رأس المائة في هذا الحديث آخرها

“and al-Tibi said: the word ra’s is non-literal [s: i.e. figurative/majazan] for the end of the year…”

وقال الطيبي : الرأس مجاز عن آخر السنة وتسميته رأسا باعتبار أنه مبدأ لسنة أخرى . انتهى

[10] Ibid., vol.13, p.301: “And al-‘Alqami said in his commentary on the meaning of ‘tajdid’ (renewal) that: it refers to reviving the work and deeds based on the Kitab and the Sunnah and whatever is necessarily related to both that was lost…”

وقال العلقمي في شرحه معنى التجديد : إحياء ما اندرس من العمل بالكتاب والسنة والأمر بمقتضاهما

[11] Ibid., vol.13, p.301: “‘at the ra’s of every year’ meaning either at its end or its beginning when knowledge and the sunnah have dwindled and ignorance and bid’ah become widespread. This is the opinion of [‘Ali] al-Qari.”

 >على رأس كل مائة سنة  <  أي انتهائه أو ابتدائه إذا قل العلم والسنة وكثر الجهل والبدعة . قاله القاري

[12] Ibid, vol.13, p.302: “‘her religion’ meaning he will clarify the sunnah from bid’ah, spread knowledge and help its people. He will destroy bid’ah and debase it. The scholars said: this is not possible unless the person is knowledgeable of the religious sciences both inwardly and outwardly. This is what al-Munawi stated in Fath al-Qadir Sharh al-Jami’ al-Saghir [= vol.9. p.9].”

 >دينها < أي يبين السنة من البدعة ويكثر العلم وينصر أهله ويكسر أهل البدعة ويذلهم . قالوا : ولا يكون إلا عالما بالعلوم الدينية الظاهرة والباطنة . قاله المناوي في فتح القدير شرح الجامع الصغير .

[13] See Ibn Kathir as quoted in Kashf al-Khafa’ of al-‘Ajluni, vol.1, p.283:

وقد ادعى كل قومٍ في إمامهم أنه المراد بهذا الحديث والظاهر – والله أعلم – أنه يعمُّ حملةَ العلمِ من كل طائفة وكل صنف من أصناف العلماء: من مفسرين, ومحدثين وفقهاء, ونحاة و ولغويين, إلى غير ذلك من الأصناف

Why not leave a Reply