الفتاوى العطائية (al-Fatawa al-'Ata'iyya)

Q & A: “The Seven Ahruf in the Qur’an…”

 

Q & A: “The Meaning of the Seven Ahruf[1]

***

  • The noble shaykh `Ata’ Ibn Khalil (Allah protect him) was asked the following among a several Questions:

Question:

– وهل لديكم ترجيح معين في موضوع الأحرف السبعة؟

Do you have any specific view you prefer regarding the subject of the “seven ahruf”?[2]

Answer:

– نزول القرآن على سبعة أحرف:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إِنَّ هَذَا القُرْآنَ أُنْزِلَ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ، فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ»، متفق عليه.

وقال: «أَقْرَأَنِي جِبْرِيلُ عَلَى حَرْفٍ فَرَاجَعْتُهُ، فَلَمْ أَزَلْ أَسْتَزِيدُهُ وَيَزِيدُنِي حَتَّى انْتَهَى إِلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ»، البخاري.

ولقد اختلف العلماء في المقصود من “سبعة أحرف”، فمنهم من استقرأ أوجه الاختلاف اللغوي في القراءات المتواترة وجمعها على سبع مجموعات “• وجوه الإعراب، • الزيادة والنقص، • التقديم والتأخير، • والقلب والإبدال، • أنواع اللفظ من ترقيق وتفخيم وإمالة وفتح…”، ومنهم من استقرأ لغات العرب التي لم تخرج عنها القراءات المتواترة…

وبعد دراستي للموضوع فإني أرجح أن الأحرف السبعة هي لغات “لهجات” القبائل العربية التي أُخذ عنها اللسان العربي، وكانت محل التنافس عند الفصحاء وقت نزول القرآن الكريم؛ وذلك لأن القراءات المتواترة لا تخرج عن لغات “لهجات” هذه القبائل، وهي السبع المشهورة الفصيحة عند نزول القرآن الكريم:

(• قريش • تميم • قيس • أسد • هذيل • قسم من كنانة • قسم من الطائيين).

هذا ما أرجحه في المسألة أي أن معنى الأحرف السبعة هو لهجات القبائل العربية السبع المذكورة آنفا، ولكن هذا لا يعني أنه يجوز قراءة القرآن في كل كلماته بلهجات هذه القبائل السبع، بل فقط بما تواتر عن رسول الله صلى الله عليه وسلم؛ لأن القراءة بغير المتواتر لا تجوز لأن غير المتواتر ليس قرآناً.

[4] The Qur’an being revealed in seven ahruf:

The Messenger of Allah said (SAW): This Qur’an has been revealed in seven different ways, so recite it in the way that is easiest for you.[3] He (SAW) also said: Jibril taught me one style and I reviewed it until he taught me more; and I kept asking him for more and he gave me more until finally there were seven styles.[4]

            After diligent study of this subject, I have come to prefer the understanding that the seven ahruf are the “dialects” (lahajat) of the Arab tribes from which the Arabic language was essentially taken and which were the points of contention regarding eloquence at the time the Qur’an was being revealed. This is because the mass transmitted versions of Qur’anic recitation (al-qira’at al-mutawatira) are not outside of the dialect of these tribes. They are the seven well-known eloquent dialects at the time the Qur’an was revealed and include:

1] Quraysh;

2] Tamim;

3] Qays;

4] Asad;

5] Hudhayl;

6] Kinana and

7] Ta’i.

Thus, this is what i consider to be the strongest understanding on the issue, i.e. the seven ahruf are the seven dialects of the seven known tribes mentioned above. However, this does not mean that it is permissible to read the Qur’an with every word from the dialects of these seven tribes; rather only with what was established from the Prophet (SAW) via mass-transmission (tawatur) because recitation of the Qur’an through other than a mass-transmitted variant is not permitted because what is not mass-transmitted cannot be considered part of the Qur’an.” [End]

 s.z.c.

 

 


[1] See for example, S. H. Nasser, The Transmission of the Variant Readings of the Qur’an, pp.15-30 and cf. Ch.3-4, pp.35-164.

[2] أحرف : ‘letter’s, ‘modes’, ‘variants’, ‘styles’, ‘scripts’. For an exhaustive list of possible interpretations of the word “ahruf”, see al-Suyuti’s al-Itqan (= English translation), 1:104-116.

[3] Bukhari, Sahih (#2287) and Muslim, Sahih (#818).

[4] Bukhari, Sahih (#3047) and Muslim, Sahih (#819). Cf. Al-Suyuti, al-Itqan fi `Ulum al-Qur’an, 1:41.

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s