الفتاوى العطائية (al-Fatawa al-'Ata'iyya)

Q&A: Are Women’s Feet Awra?

“Q & A: Women Exposing their Feet in Prayer”

***

 

 السؤال:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هل يجوز أن تصلي المرأة وقدماها مكشوفتان؟

Question:

al-salamu `alaykum wa rahmat Allah wa barakatuhu.

Is it permissible for a woman to pray with her feet uncovered?

الجواب:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

إن ستر العورة شرط من شروط صحة الصلاة، فلا تصح الصلاة إلا بستر العورة، يستوي في ذلك الذكور والإناث، سواء أكانت الصلاة أمام الناس أم في خلوة، فينبغي للمصلي أن يستر عورته في الصلاة، وذلك لما رواه ابن عمر رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال «إذا صلَّى أحدُكم فَلْيَتَّزِرْ ولْيَرتدِ» رواه ابن حِبَّان وأحمد والبيهقي والطحاوي. وعن عائشة رضي الله عنها عن النبي صلى الله عليه وسلم قال «لا يقبل الله صلاة حائضٍ إلا بخمار» رواه ابن ماجه وأحمد وأبو داود وابن حِبَّان.

وعورة المرأة هي كل جسمها ما عدا وجهها وكفيها، والدليل على ذلك:

أخرج ابن أبي شيبة في مصنفه عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: (وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا) [النور: 31] قَالَ: «وَجْهُهَا، وَكَفُّهَا»

وأخرج البيهقي في الآداب (قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: (وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا) [النور: 31] . قَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى: إِلَّا وَجْهَهَا

وَكَفَّيْهَا. وَرُوِّينَا مَعْنَى هَذَا عَنْ عَائِشَةَ، وَابْنِ عَبَّاسٍ، وَابْنِ عُمَرَ.)

وأخرج أبو داود في مراسيله عَنْ قَتَادَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «إِنَّ الْجَارِيَةَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ يَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا وَجْهُهَا

وَيَدَاهَا إِلَى الْمَفْصِلِ».

ويفهم من الأدلة السابقة أن كل جسم المرأة عورة إلا وجهها وكفيها، أي أن القدمين هما من العورة، ويؤكد ذلك حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، أَنَّهَا سَأَلَتِ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أَتُصَلِّي الْمَرْأَةُ فِي دِرْعٍ، وَخِمَارٍ لَيْسَ عَلَيْهَا إِزَارٌ؟ قَالَ: «إِذَا كَانَ الدِّرْعُ سَابِغًا يُغَطِّي ظُهُورَ قَدَمَيْهَا». أخرجه الحاكم وقال: “هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الْبُخَارِيِّ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ”، وصححه الذهبي في التلخيص وقال “على شرط البخاري

أخوكم عطاء بن خليل أبو الرشتة

Answer:

Wa `alaykum al-salam wa rahmat Allah wa barakatuhu.

Covering of the `awra (nakedness) is one of the conditions for the prayer to be valid; the Prayer is not valid unless the `awra is covered. This applies for both males and females, whether the Prayer is performed in public or in private. Thus, everyone must cover the `awra in prayer. This is based on the following narrations:

[1] Ibn `Umar (ra) from the Prophet (saw) who said: “Whenever any one of you offers his prayers, let him wear his lower garment and top garment”. Ibn Hibban, Ahmad, al-Bayhaqi and al-Tahawi narrated it.[1]

[2] From `A’isha (ra) that the Prophet (saw) said: “Allah will not accept the prayer of a woman who started to menstruate, except with a khimar (head-cover).” Ibn Majah, Ahmad, Abu Dawud, and Ibn Hibban all narrated it.[2]

The `awrah of women consists of her entire body except for her face and hands. The evidence for this is:

[1] The narration from Ibn Abi Shayba in his Musannaf from Ibn `Abbas on: {They do not expose their adornment except that which is apparent thereof}[3] regarding which he said: “it means her face and hands”.[4]

[2] From al-Bayhaqi in al-Adab that Allah Mighty and Exalted said: {They do not expose their adornment except that which is apparent thereof}[5] that al-Shafi`i (Allah have mercy on him) said: “Except for her face and hands. We related the meaning of this from `A’isha (ra), Ibn `Abbas and Ibn `Umar.”

[3] From Abu Dawud in al-Marasil from Qatada that the Messenger of Allah (saw) said: “If the slave-girl starts to menstruate, nothing is allowed to be seen of her except her face and hands up to the wrist.”

What is understood from the aforementioned evidences is that all of the woman’s body is considered `awra except for her face and hands, i.e. the feet are considered part of the `awra.[6] This is confirmed by the hadith of the Messenger of Allah from Umm Salama (ra) that she asked the Prophet (saw) whether the woman can pray wearing a dir` and a khimar without wearing an undergarment? He said: “If the dir` (a long and wide shirt [qamis]) is long and wide so that it covers the body down to the external part of her feet.”[7] al-Hakim narrated it and said: “This is a sahih report according to the conditions of al-Bukhari but he [and Muslim] did not narrate it.” And al-Dhahabi agreed in his Talkhis stating: “It is according to the conditions of al-Bukhari”.[8]

From your brother,

`Ata’ b. Khalil Abu’l-Rashta.

[End].

s.z.c.


[1] Ibn Hibban, Sahih (#1746); al-Bayhaqi, al-Adab (#577) and al-Tahawi, Sharh Ma`ani al-Athar (#1426).

[2] Ahmad in his Musnad, 6/218, 150; Ibn Hibban, Sahih (#1712); Abu Dawud, Sunan (#641) and Ibn Majah, Sunan (#655).

[3] Q.24:31.

[4] Ibn Abi Shayba, al-Musannaf, 4:283 with an authentic isnad.

[5] Q.24:31.

[6] The position of Imam Abu Hanifa (ra) was that feet are not part of the `awra for women as mentioned by Imam al-Sarakhsi in al-Mabsut, 10:153:

لا شك أنه يباح النظر إلى ثيابها ولا يعتبر خوف الفتنة في ذلك، فكذلك إلى وجهها وكفها. وروى الحسن بن زياد عن أبي حنيفة أنه يباح النظر إلى قدمها أيضاً. وهكذا ذكر الطحاوي، لأنها كما تبتلى بإبداء وجهها في المعاملة مع الرجال، وبإبداء كفها في الأخذ والإعطاء، تبتلى بإبداء قدميها إذا مشت حافية أو متنعلة، وربما لا تجد الخف في كل وقت. وذكر في جامع البرامكة عن أبي يوسف أنه يباح النظر إلى ذراعيها أيضاً، لأنها في الخَبز وغسل الثياب تبتلى بإبداء ذراعيها أيضاً

[7] The isnad is jayyid (good) according to Imam al-Nawawi, for which see al-Majmu` Sharh al-Muhadhdhab, 3:172.

[8] al-Hakim, al-Mustadrak, 1:250 (cf. al-Shawkani, Nayl al-Awtar, 2:57). However the narration is problematic due to the narrator Umm Muhammad b. Zayd who is unknown (majhula) as affirmed by al-Dhahabi himself in al-Mizan al-I`tidal. al-Hakim’s narration also has “from his father” instead of “from his mother” in the isnad which is in all likelihood a scribal error. Finally, the narrator `Abd al-Rahman b. Dinar regarding whom there is dispute over his reliability as he is truthful but prone to errors due to weakness in his memory. See al-Shawkani comments below, op., cit.

حديث أم سلمة أخرجه أيضا الحاكم وأعله عبد الحق بأن مالكا وغيره رووه موقوفا. قال الحافظ: وهو الصواب ولكنه قد قال الحاكم: إن رفعه صحيح على شرط البخاري اه. وفي إسناده عبد الرحمن بن دينار وفيه مقال، قال في التقريب: صدوق يخطئ من السابعة. قال أبو داود: روى هذا الحديث مالك بن أنس وبكر بن مضر وحفص بن غياث وإسماعيل بن جعفر وابن أبي ذئب وابن إسحاق عن محمد بن زيد عن أمه عن أم سلمة، لم يذكر واحد منهم النبي (ص) قصروا به عن أم سلمة اه، والرفع زيادة لا ينبغي إلغاؤها كما هو مصطلح أهل الأصول وبعض أهل الحديث وهو الحق

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s