Arabic

“Language of Paradise”

“The Language of Paradise is Arabic”

***

There is a report from al-Bayhaqi in his Shu`ab al-Iman, al-Tabarani in his Mu`jam al-Kabir and al-Awsat as well as al-`Uqayli in his al-Du`afa’ attributed to the Prophet (saw) as follows:

احبوا العرب لثلاث، لاني عربي، ولان القران عربي، وكلام اهل الجنة عربي

“Love the Arabs for three things: [1] Because I am an Arab; [2] because the Qur’an is in Arabic and [3] the speech of the people of Paradise is Arabic…”[1]

The report however with respect to its chain of transmission (isnad) is considered weak or very weak by many of the senior hadith critics. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyya and al-Haythami offer a snapshot of the defects within the report:

“Likewise, Abu Ja`far Muhammad ibn `Abd Allah al-Hafiz of Kufa, who is better known as Matin, told us: al-`Ala’ ibn ‘Amr al-Hanafi told us that: Yahya ibn Zayd al-Ash`ari told us that: Ibn Jurayj told us from Ibn `Abbas (ra) that he said: the Messenger of Allah (saw) said: “Love the Arabs for three reasons: because I am an Arab, the Qur’aan is Arabic, and the language of the people of Paradise is Arabic.” al-Hafiz al-Salafi said: ‘this is a hasan report.’ I do not know whether he meant that its isnad is hasan according to the way of the hadith scholars, or whether its text is hasan in general terms. Abu ’l-Faraj ibn al-Jawzi mentioned this report in his [book] al-Mawdu`at and said: al-Tha`labi said: it has no basis. Ibn Hibban said: Yahya ibn Zayd narrated unsound reports from sound narrators, so it is invalid to use his reports as evidence…”[2]

وكذلك روى أبو جعفر محمد بن عبد الله الحافظ الكوفي المعروف بمطين حدثنا العلاء بن عمرو الحنفي حدثنا يحيى بن زيد الأشعري حدثنا ابن جريج عن عطاء عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( أحب العرب لثلاث: لأنه عربي، والقرآن عربي، ولسان أهل الجنة عربي ) قال الحافظ السلفي: هذا حديث حسن . فما أدري أراد حسن إسناده على طريقة المحدثين، أو حسن متنه على الاصطلاح العام، وأبو الفرج بن الجوزي ذكر هذا الحديث في الموضوعات، وقال : قال الثعلبي: لا أصل له، وقال ابن حبان : يحيى بن زيد يروي المقلوبات عن الأثبات، فبطل الاحتجاج به، والله أعلم

“And from Ibn `Abbas who said: the Messenger of Allah (saw): ‘Love the Arabs for three things: [1] Because I am an Arab; [2] because the Qur’an is in Arabic and [3] the language of the people of Paradise is Arabic’. And al-Tabarani mentioned it in al-Kabir and al-Awsat where it has ‘the language of the people of Paradise is Arabic’. And in the chain of transmission is `Ala’ ibn `Amr al-Hanafi whom there is unanimous consensus regarding his weakness…”[3]

وعن ابن عباس قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “أحبوا العرب لثلاث: لأني عربي، والقرءان عربي، وكلام أهل الجنة عربي“. رواه الطبراني في الكبير والأوسط إلا أنه قال: “ولسان أهل الجنة عربي“. وفيه العلاء بن عمرو الحنفي وهو مجمع على ضعفه

And Allah knows best.

s.z.c.


[1] See al-Sakhawi’s analysis in al-Maqasid al-Hasana (#31), p.35 as follows:

رواه الطبراني في معجميه الكبير والأوسط والحاكم في مستدركه والبيهقي في الشعب وتمام في فوائده وآخرون كلهم من حديث العلاء بن عمرو الحنفي حدثنا يحيى بن يزيد الأشعري عن ابن جريج عن عطاء عن ابن عباس رضي الله عنهما رفعه بهذا وابن يزيد والراوي عنه ضعيفان وقد تفردا به كما قاله الطبراني والبيهقي ومتابعة محمد بن الفضل التي أخرجها الحاكم أيضا من جهته عن ابن جريج لا يعتد بها فابن الفضل لا يصلح للمتابعة ولا يعتبر بحديثه للاتفاق على ضعفه واتهامه بالكذب. ولكن لحديث ابن عباس شاهد رواه الطبراني أيضا في معجمه الأوسط من رواية شبل بن العلاء بن عبد الرحمن عن أبيه عن جده عن أبي هريرة مرفوعا” أنا عربي والقرءان عربي وكلام أهل الجنة عربي وهو مع ضعفه أيضا أصح من حديث ابن عباس، وأخرج أبو الشيخ في الثواب بسند ضعيف عن عطاء بن أبي ميمونة عن أبي هريرة مرفوعا” أحبوا العرب وبقاءهم فإن بقاءهم نور في الإسلام وإن فناءهم ظلمة في الإسلام وفي حب العرب أحاديث كثيرة أفردها بالتأليف العراقي منها ما في الأفراد للدراقطني عن ابن عمر رفعه” حب العرب إيمان وبغضهم نفاق وعن أنس مثله بزيادة أخرجه الديلمي وعن البراء أخرجه البيهقي في الشعب ولكنه قال إن المحفوظ من حديث البراء معناه في الأنصار قال وإنما يعرف هذا المتن من حديث الهيثم بن جماز عن ثابت عن أنس يعني كما أخرجه الديلمي ، ومنها ما للبيهقي أيضا من حديث زيد بن جبير عن داود بن الحصين عن أبي رافع عن أبيه عن علي مرفوعا” من لم يعرف حق عترتي والأنصار فهو لأحد ثلاث إما منافق وإما لزنية وإما لغير طهور يعني حملته أمه على غير طهور وقال زيد غير قوي في الرواية

See also, al-Hakim, al-Mustadrak, vol.4, p.77 and al-`Ajluni, Kashf al-Khafa’ (#133).

[2][2] Ibn Taymiyya, al-Iqtida’ Sirat al-Mustaqim, vol.1, p.158.

[3] al-Haythami, Majma` al-Zawa’id, vol.10, p.236.

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s