Khilafah / الفتاوى العطائية (al-Fatawa al-'Ata'iyya)

Q&A Part 3: “Khalifah being from Quraysh…”

Q&A: Part 3: “Being from Quraysh is a Necessary Condition for the Khalifah”

***

  • Shaykh `Ata’ Ibn Khalil (Allah preserve him) writes:

ثالثاً:  بقيت نقطة أرى وجوب ذكرها لتتحقق الطمأنينة التامة، وهي أنّ هناك من يقول إنَّ البشرى بعودة الخـلافة الأخيرة على منهاج النبوة يعني أنها لا بد أن تكون كالخـلافة الأولى على منهاج النبوة، وحيث إن الخـلافة الأولى خلفاؤها من قريش إذن فالثانية يجب أن يكون خلفاؤها من قريش

وهذه النقطة يتضح ضعفها عندما يتبين أن المنهاج لا يكون نسب الأشخاص أساساً فيه بل إنَّ الطريق والمسلك الذي يسلكه هؤلاء الأشخاص هو الأساس فيه. جاء في القاموس: النهج: الطريق الواضح كالمنهج والمنهاج، ونهج كمنع وضح، ونهج الطريق سلكه واستنهج فلان سبيل فلان سلك مسلكه

فالمنهاج إذن هو الطريق الذي كان عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم.  وهكذا فإن الخلافة القادمة بإذن الله على منهاج النبوة كالخلافة الأولى أي أنها راشدة، ملتزمة كتاب الله سبحانه وسنة رسول صلى الله عليه وسلم وما أرشدا إليه، كما كان عليه الخلفاء الراشدون.  أي أنه سيكون في القادمة خلفاء راشدون نهجهم يماثل نهج الخلفاء الراشدين في الالتزام بالإسلام التزاماً عادلاً مستقيماً، سواء أكان نسبهم قرشياً أم لـم يكن، لأن العبرة بالمنهاج الذي هم عليه.

نسأل الله سبحانه أن يكرمنا بنصره، ويعجل لنا فرجه وفضله، وأن يستخلفنا في الأرض كما استخلف الذين من قبلنا، فتعود الخـلافة الراشدة على منهاج النبوة، إنه سبحانه سميع مجيب.

Answer:

Three: I think it is necessary to mention one last point in order to eliminate all doubts which is that there are some who say that the good news of the return of the Caliphate according to the method (minhaj) of the Prophet[1] means that it must be like the original [Rashidun] Caliphates in that the Caliphs of this original Caliphate were all from Quraysh and if this was the case, then it therefore must be the case again for the Caliphs to be form Quraysh for the [coming] Caliphate.

The weakness of this point becomes clear when ‘method’ (al-minhaj) is explained to mean not in principle being linked to individuals but rather the way, manner and path followed by those individuals. It has come in the al-Qamus [al-Muhit]: the word النهج / means: a clear path, like ‘way’ and ‘manner’ (manhaj/minhaj) … ‘when a person follows the path or way of another person’. Thus, the meaning of minhaj is the path the Messenger of Allah was on. In light of this, the coming Caliphate – by the permission of Allah – will be on the minhaj of the Prophet like the original [Rashidun] Caliphates were, namely being ‘rightly guided’ (rashidah) meaning adhering to the Book of Allah and the Sunnah of the Messenger of Allah and whatever these two sources indicate or instruct just how the Rashidun Caliphs were.[2] Thus, the coming Caliphate will have caliphs that are rightly guided because their method will emulate the method of the Rightly Guided Caliphs before them which is to adhere completely, justly and correctly to Islam irrespective of whether their linage is from Quraysh or not because the point related to the minhaj is they follow it…

 

[End]

 

Notes:

  1. The Prophet gave good news of the return of the Khilafah.
  2. The Khilafah is described as ‘rashidah/راشدة’ (rightly guided’).
  3. The Khilafah was described by the Prophet as: ‘being on the way of the Prophethood/ على منهاج النبوة’.
  4. The coming Khilafah ‘being on the way of the Prophethood/على منهاج النبوة’ means it will emulate the path, way and method of the khulafa’ rashidun (rightly guided caliphs) which means their adherence to Islam, its sources and anything else endorsed by that.
  5. The minhaj (model, method, way and path) of the coming Khilafah is not defined by the lineage of those Khulafa’ but by the criteria they used: the Book of Allah and the Sunnah of the Messenger of Allah.

 

s.z.c.

 


[1] See “Imam Ahmad: Hadith on Khilafah”, https://daralnicosia.wordpress.com/?s=khilafah

[2] See Ibn Rajab al-Hanbali, al-Jami` li ‘l-`Ulum wa ’l-Hikam, vol.2, p.126 (commentary on hadith 28 of Imam al-Nawawi’s al-Arba`in): “The reason why the Caliphs were described as ‘rightly guided’ (rashidun) is because they knew the Truth and ruled by it. Being ‘rightly guided’ is the opposite of being ‘misguided’ because the one who is misguided knows the Truth and acts contrary to it. In another version it has the description ‘guided’ (almahdiyyin) meaning that Allah guides them with the Truth and does not misguide them from it […] guidance is completed by knowing the Truth and then acting in accordance with it…”

وإنما وصف الخلفاء بالراشدين لأنهم عرفوا الحق وقضوا به والراشد ضد الغاوي والغاوي من عرف الحق وعمل بخلافه وفي رواية المهديين يعني أن الله يهديهم للحق ولا يضلهم عنه فالأقسام ثلاثة راشدٍ وغاوٍ وضالٍ فالراشد عرف الحق واتبعه والغاوي عرفه ولم يتبعه والضال لم يعرفه بالكلية فكل راشد فهو مهتد وكل مهتد هداية تامة فهو راشد لأن الهداية إنما تتم بمعرفة الحق والعمل به أيضًا‏

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s