Q & A Wudu' and Purity

Q & A: “Wudu and wounds…”

WUDU‘ AND WOUNDS

Q. Bandage over a wound and wudu’.

A.

            If you have a wound and it is wrapped in a plain bandage, cloth or medical bandage then you must see if you are able to unwind the bandage and wash the wounded area when performing wudu’. However, if you are unable due to the severity of the wound (or if you are in a plaster), then you may leave the bandage as it is and wipe over the greater part of the bandage (perhaps more than half)[1] and this will suffice. Hanafi manuals contain the following rulings regarding this particular mas’ala:

“If a limb has either broken or is wounded and has been tied with a cloth or a splint and one is unable to either wash the limb or wipe it, then he must make mash (wiping) over most of the cloth [or bandage].”[2]

إذا افتصد أو جرح أو كسر عضوه فشده بخرقة أو جبيرة وكان لا يستطيع غسل العضو ولا يستطيع مسحه وجب المسح على أكثر ما شد به العضو

“It suffices to wipe over most of the bandage…”[3]

ويكفي المسح على أكثر العصابة

(and if one is unable to cleanse [the wound] he must make wiping) according to the most correct opinion once or repeatedly except if it is the head … some have said it is obligatory (fard) because the Prophet used to wipe over his bandage […] and the author of al-Kanz has preferred that one wipes over the entire bandage…”[4]

(ولا يستطيع مسحه وجب المسح ) على الصحيح مرة واحدة في الصحيح وقيل يكرر إلا في الرأس واستحبابه رواية وقيل فرض لأن النبي صلى الله عليه و سلم كان يمسح على عصابته ولما كسر زند علي رضي الله تعالى عنه يوم أحد أو يوم خيبر أمره النبي صلى الله عليه و سلم أن يمسح على الجبائر ويمسح (على أكثر ما شد به العضو)  هو الصحيح لئلا يؤدي إلى فساد الجراحة بالاستيعابقال الإمام الطحطاوي في حاشيته :
(وهو الصحيح) وفي التتمة به يفتي وفي الخلاصة، وعليه الفتوي، وإليه جنح صاحب الهداية واختار في الكنزالاستيعاب

“And the Qadi and Imam Abu `Ali al-Husayn b. al-Khidr al-Nasafi (Allah have mercy on him) says that wiping over a splint, bandage or cloth is permitted when one is unable to clear the wound or if it is infected and when one is unable to wash it because the water will harm him. If he is able to wipe and wash the wound or infection then he is not permitted to wipe over the bandage or cloth…”[5]

وكان القاضي الإمام أبو علي الحسين بن الخضر النسفي رحمه الله يقول: المسح على الجبائر إنما يجوز إذا كان لا يقدر على القرحة كما كان لا يقدر على غسلها بأن كان يضرها الماء، أما إذا كان يقدر على القرحة على المسح لا يجوز المسح على الجبائر، كما لو كان قادراً على غسلها، فلم يغسلها وكان يقول ينبغي أن يحفظ هذا، فإن الناس عن هذا غافلون

“It is permitted to wipe over a cloth or splint above a wound…

If one unties a bandage and washes the wounded area under it and it harms the wound then it is permitted to make mash (wiping) on the remaining part of the bandage and the wiping over takes the place of washing what is under it like wiping over the bandage that touches the wound. If it does not harm the wound by untying the bandage and washing the wounded area, then it would not be permitted to make mash because the permission is based on necessity (al-darura) so one acts according to what one is able according to necessity.

The same condition also applies to splints […]”[6]

ثم إذا مسح على الجبائر، والخرق التي فوق الجراحة جاز

ينظر إن كان حل الخرقة، وغسل ما تحتها من حوالي الجراحة مما يضر بالجرح يجوز المسح على الخرقة الزائدة، ويقوم المسح عليها مقام غسل ما تحتها كالمسح على الخرقة التي تلاصق الجراحة، وإن كان ذلك لا يضر بالجرح عليه أن يحل، ويغسل حوالي الجراحة، ولا يجوز المسح عليها؛ لأن الجواز لمكان الضرورة فيقدر بقدر الضرورة

ومن شرط جواز المسح على الجبيرة أيضا أن يكون المسح على عين الجراحة مما يضر بها، فإن كان لا يضر بها لا يجوز المسح إلا على نفس الجراحة، ولا يجوز على الجبيرة، كذا ذكره الحسن بن زياد؛ لأن الجواز على الجبيرة للعذر، ولا عذر

 

 

And Allah knows best.


[1] See for example al-Baydawi’s Tawali` al-Anwar, p.324; al-Halabi, Ghunyat al-Mutamalli fi Sharh Munyat al-Musalli, p.117 and al-Fatawa al-Hiundiyya, vol.2, p.35:

“It is obligatory when making mash to wipe the extent of three fingers although there is disagreement over wiping over a bandage or splint. Some have said the entire bandage or splint must be wiped over, others have said half and yet others most of it…”

ان المفروض في مسح الخف قدر ثلاث اصبع واختلف في مسح الجبيرة فقيل كلها وقيل نصفها وقيل اكثرها

“some have said it is permitted to wipe over most of the [bandage or splint] and the author of al-Hidaya inclines to this position…”

)قالوا اذا مسح على اكثرها جاز) واليه مال صاحب الهداية

 

“it suffices to wipe over a large part of the bandage or splint as mentioned in al-Hidaya…”

ويكتفي بالمسح على أكثر الجبيرة هكذا في الهداية

[2] al-Shurunbulali, Nur al-Idah, p.47.

[3] al-Ghunaymi, Nihayat al-Murad fi Sharh Hadiyat Ibn al-`Imad, p.399.

[4] al-Tahtawi, Hashiyat ‘ala Maraqi al-Falah, p.135.

[5] al-Sarakhsi, Al-Muhit al-Burhani, vol.1, p.360.

[6] al-Kasani, al-Bada’i` al-Sana’i`, vol.1, p.130 f.

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s