الفتاوى العطائية (al-Fatawa al-'Ata'iyya)

Q & A: ‘Prophets are not Mujtahids…’

Shaykh `Ata’ Ibn Khalil

‘Do Prophets do Ijtihad?’

***

السؤال: هل كل الأنبياء لا يجوز في حقهم الاجتهاد أم المصطفى صلى الله عليه وسلم فحسب؟ لأن في سورة الأنبياء الآية (78) في تفسير ابن كثير عن ابن مسعود وابن عباس قالوا ان سيدنا داوود حكم بين الرعاة وصاحب المزرعة التي أكلتها غنم الرعاة أن الغنم لصاحب المزرعة. ثم قال له ابنه سليمان غير هذا يا نبي الله، ثم بيّن الحكم فيهم كالآتي: يأخذ صاحب المزرعة الغنم ينتفع بلبنها وأصحاب الغنم يزرعوا الأرض كما كانت في السابق- أي قبل أن تأكله الغنم، وذلك قوله تعالى (ففهمناها سليمان). ألا يعني أن سيدنا داوود قد اجتهد وصوبه سيدنا سليمان؟ 

الجواب: جميع الأنبياء معصومون فيما يبلغونه من أحكام، أي لا يقولون أحكاماً من عندهم، فكونه نبياً أو رسولاً يحتم أنه معصوم في التبليغ عن أحكام الشرع، أي لا يجتهد بنفسه في تبليغ أحكام الشرع. “انظر عصمة الأنبياء، ولا يجوز في حق الرسول أن يكون مجتهداً” في كتاب الشخصية الجزء الأول، فالأنبياء من حيث تبليغ أحكام الشرع لا يجتهدون من عندهم بل بوحي من الله.
ولذلك فإن ما حكم به داود سليمان عليهما السلام فهو بالوحي، ويكون ما حكم به سليمان ناسخاً لما حكم به داود. انظر قوله تعالى (وَدَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَكُنَّا لِحُكْمِهِمْ شَاهِدِينَ * فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ وَكُلًّا آتَيْنَا حُكْمًا وَعِلْمًا وَسَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ يُسَبِّحْنَ وَالطَّيْرَ وَكُنَّا فَاعِلِينَ)ففي قوله سبحانه ( فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ ) دليل على أن حكم سليمان هو بالوحي، وفي قوله سبحانه (كُلًّا آتَيْنَا حُكْمًا وَعِلْمًا) دليل على أن حكم داود هو كذلك بالوحي، ولأن حكم سليمانجاء بعده فيكون ناسخاً له

وللعلم، فقد ورد في بعض التفاسير من قال إن داود وسليمان قد اجتهدا، وإن اجتهاد سليمان كان هو الأصوب، والقائلون بهذا القول لا ينكرون الاجتهاد على الأنبياء والرسل في تبليغ أحكام الشرع ويقولون إن الله سبحانه يصحح لهم اجتهادهم إن أخطأوا

السادس من محرم 1433هـ

1/12/2011

Translation:

Question:

“Is it the case for all Prophets that ijtihad is not ascribed to them or only al-Mustafa (Allah bless him and grant him peace). Because in surat al-Anbiya’ verse 78 as mentioned in the Tafsir of Ibn Kathir from Ibn Mas`ud from Ibn `Abbas who said that Sayyiduna Dawud judged between the shepherd and the landowner in the case where the sheep belonging to the shepherd ate from the land [s: and spoiled it] and so Dawud ruled that the sheep must now belong to the landowner [s: as compensation]. Sulayman then said: ‘Not like this, O Prophet of Allah!’ and then clarified the ruling as follows: ‘the landowner takes the sheep and benefits from its milk while the owner of the sheep grazes the sheep in the land as before, i.e. prior to the sheep eating and spoiling it.’ This is regarding what Allah said {And We made Sulayman to understand [the case]…}…[1]

Answer:

            All Prophets are innocent, protected and free from error (ma`sumun) when it comes to delivering the rulings (ahkam), i.e. they do not issue legal judgements from their own accord; the fact that they are a Prophet of Messenger inevitable and undoubtedly protects them in their delivering and conveying the legal rulings (ma`sum fi tabligh `an ahkam al-shar`) – in other words, they do not perform ijtihad when conveying or delivering the legal ruling. You may refer to the chapters ‘The Impeccability of the Prophets’[2] and ‘It is not proper to Describe the Messenger as a Mujtahid’[3] in the book al-Shakhsiyya al-Islamiyya vol.1. Thus, Prophets in so far as they deliver or convey the legal rulings do not perform ijtihad but are inspired by Allah through revelation.

            Based on this, what Dawud and Sulayman (upon both be peace) both ruled was from revelation. What Sulaymn (upon him be peace) ruled abrogated (nasikhan) what Dawud had ruled. Look at the saying of Allah Most High [s: in the verse]: {And [remember] Dawud and Sulayman, when they gave judgement in the case of the field in which the sheep of certain people had pastured at night; and We made Sulayman to understand [the case]; and to each of them We gave wisdom and knowledge. And We subjected the mountains and the birds to glorify Our praises along with Dawud…}.[4]

            His saying Glorified is He {and We made Sulayman to understand [the case]} is evidence that what Sulayman ruled and judged by was revelation and His saying {and to each of them We gave wisdom and knowledge} is evidence that Dawud’s ruling and judgment was also based on revelation. The fact that Sulayman’s ruling came after Dawud’s came to abrogate it.

As for knowledge, it is found in some books of tafsir those who have held that Dawud and Sulayman both performed ijtihad but Sulayman’’s ijtihad was more correct. Those who hold to this view do not deny ijtihad being possible for Prophets and Messengers when they deliver and convey the rulings of the Law. They argue that Allah corrects their ijtihad for them when they make a mistake…”

[End]


[1] Imam Ibn Kathir writes:

وقال ابن جرير: حدثنا أبو كريب وهارون بن إدريس الأصم، قالا: حدثنا المحاربي عن أشعث عن أبي إسحاق عن مرة عن ابن مسعود في قوله: { وَدَاوُودَ وَسُلَيْمَـٰنَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِى ٱلْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ ٱلْقَوْمِ } قال: كرم قد أنبتت عناقيده، فأفسدته، قال: فقضى داود بالغنم لصاحب الكرم، فقال سليمان: غير هذا يا نبي الله قال: وما ذاك؟ قال: تدفع الكرم إلى صاحب الغنم، فيقوم عليه حتى يعود كما كان، وتدفع الغنم إلى صاحب الكرم، فيصيب منها حتى إذا كان الكرم كما كان، دفعت الكرم إلى صاحبه، ودفعت الغنم إلى صاحبها، فذلك قوله: { فَفَهَّمْنَـٰهَا سُلَيْمَـٰنَ } وكذا روى العوفي عن ابن عباس

“[…] ‘Not like this, O Prophet of Allah!’ [Dawud] asked: ‘How then?’ [Sulayman] replied: ‘Give the grapes to the owner of the sheep and let him tend them until they grow back as they were and give the sheep to the owner of the grapes and let him benefit from them until the grapes have grown back as they were. Then the grapes should be given back to their owner and the sheep should be given back to its owner…” See Tafsir al-Qur’an al-Karim, vol.5, pp.355-356.

[2] See al-Nabhani, al-Shakhsiyya al-Islamiyya, vol.1, pp.134-137 as well as “al-Shawkani_The Impeccability of the Prophets” at https://daralnicosia.wordpress.com/2011/05/16/406/

[3] See al-Nabhani, al-Shakhsiyya al-Islamiyya, vol.1, pp.142-155.

[4] Q. 21:78-80.

 

 

 

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s