Philosophy & Theology / `Aqida Text Commentaries

Ibn Qudama : Notes on the Lumaat

Al-Luma` fi ’l-I`tiqad

of Ibn Qudama al-Maqdisi

Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi (may Allah have mercy on him) says in his book on Islamic Faith (`aqida):[1]

[1] The Title: luma`at = pearls; radiance, shining; glitters, resplendance. i`tiqad = belief, doctrine, creed. hadi = guide, gift. sabil = path, way, route. rashad = guidance.

[2] The author: Ibn Qudama = son of Qudama; al-Maqdisi = of Jerusalem.

[3] Principle assumptions of the author about Allah’s attributes:

[a] Every name/attribute mentioned by Allah and his messenger is taken as it is without any interpretation.

[b] The names of Allah are tawqifiyya (given by Allah) and may not be derived unless there is an explicit text (nass) for it.

[c] All of Allah’s names are beautiful.

[d] Allah’s name are not constituted by a specific number (e.g. 99 only); He has prefered to disclose only a number.

[basmala] refer to separate article.

[text A]

الحمد لله المحمود بكل لسان المعبود في كل زمان الذي لا يخلو من علمه مكان ولا يشغله شأن عن شأن جل عن الأشباه والأنداد وتنزه عن الصاحبة والأولاد ونفذ حكمه في جميع العباد لا تمثله العقول بالتفكير ولا تتوهمه القلوب بالتصوير ‏)ليس كمثله شيء وهو السميع البصير‏الشورى 11 ( له الأسماء الحسنى والصفات العلى )الرحمن على العرش استوى له ما في السموات وما في الأرض وما بينهما وما تحت الثرى وإن تجهر بالقول فإنه يعلم السر وأخفى ‏‏ طه 5 7 (أحاط بكل شيء علما وقهر كل مخلوق عزة وحكما ووسع كل شيء رحمة وعلما ‏(يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم ولا يحيطون به علما طه)110  موصوف بما وصف به نفسه في كتابه العظيم وعلى لسان نبيه الكريم ‏.‏

Notes:

  • TAWHID AND NEGATION OF SHIRK:
  • Allah is praised everywhere and at every time.
  • Nothing escapes Him.
  • Nothing tires Him.
  • Allah has no likeness (ashbah), rivals (andad), companion/partner (sahaba) or children (awlad).
  • Allah’s command(both universal and legislative rules) governs all creation.
  • No person can actually think of Him and no mind can form an image.
  • {Nothing is like Him whatsoever; He is All-Hearing, All-Seeing}.[2]
  • Allah has Names (asma’) and exalted Attributes (sifat).
  • His knowledge encompasses all things.
  • He can vanquish, overpower and conquer anything in His creation: {…He knows what is hidden and what is kept secret};[3] {…He knows what is between them and what is behind them and neither can they encompass any knowledge of Him…}.[4]
  • His Mercy pervades all of creation.
  • Allah has described Himself with attributes and characteristics in His Book and through the noble tongue of His Prophet (Allah bless him and grant him peace).

 [text B]

وكل ما جاء في القرآن أو صح عن المصطفى عليه السلام صفات الرحمن وجب الإيمان به وتلقيه بالتسليم والقبول وترك التعرض له بالرد والتأويل والتشبيه والتمثيل وما أشكل من ذلك وجب إثباته لفظا وترك التعرض لمعناه ونرد علمه إلى قائله ونجعل عهدته على ناقله اتباعا لطريق الراسخين في العلم الذين أثنى الله عليهم في كتابه المبين بقوله سبحانه وتعالى (والراسخون في العلم يقولون آمنا به كل من عند ربنا آل عمران 7 ) وقال في ذم مبتغي التأويل لمتشابه تنزيله فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلا الله آل عمران 7 فجعل ابتغاء التأويل علامة على الزيغ وقرنه بابتغاء الفتنة في الذم ثم حجبهم عما أملوه وقطع أطماعهم عما قصدوه بقوله سبحانه وما يعلم تأويله إلا الله ‏.‏

Notes

  • TA’WIL AS BLAMEWORTHY:
  • Everything mentioned in the Qur’an or is authentically established from the Prophet (Allah bless him and grant him peace) about Allah’s attributes must be believed in without: [1] ta’wil (non-literal interpretation);[5] [2] anthropomorphism (tashbih)[6] or [3] likeness or analogy (tamthil).
  • Yet Imam al-Nawawi comments: “The scholars differed over the verses and reports related to Allah’s Attributes and whether they ought to be interpreted or not. The most well-known of the school of the theologians (mutakallimin) argue that the divine attributes are interpreted figuratively according to what is suitable and befitting. Others argue that they are not interpreted figuratively but that one refrains from speaking about their meanings deferring its knowledge to Allah Most High but holding the belief that Allah is transcendent above all things and that the attributes of the created entities are negated of Him. So, it is said for example, We believe that {the Merciful is established over the Throne} and we do not know the reality of the meaning of this nor what is intended by it while we do believe that {There is nothing like Him whatsoever} and that He is exalted far above the most elevated of created things. That is the way of the Salaf or at least their vast majority, and it is the safest position…”[7]

اختلفوا في آيات الصفات وأخبارها هل يخاض فيها بالتأويل أم لا؟ فقال قائلون تتأول على ما يليق بها، وهذا أشهر المذهبين للمتكلمين، وقال آخرون: لا تتأول بل يمسك عن الكلام في معناها ويوكل علمها إلى الله تعالى ويعتقد مع ذلك تنزيه الله تعالى وانتفاء صفات الحوادث عنه، فيقال مثلاً: نؤمن بأن الرحمن على العرش استوى، ولا نعلم حقيقة معنى ذلك والمراد به، مع أنا نعتقد أن الله تعالى ليس كمثله شيء، وأنه منزه عن الحلول وسمات الحدوث، وهذه طريقة السلف أو جماهيرهم وهي أسلم

  • What the Qur’an describes of Allah must be taken in its wording without change, addition, distortion, interpreting away or other means. It must be taken with full submission and acceptance according to the way of the raskhuna fi’l-`ilm (‘those endowed with deep knowledge’).[8]
  • Those who engage in ta’wil of the unclear and ambiguous verses (mutashabihat) are censured by Allah because He alone knows their true meanings: {and Allah alone knows their interpretations…}.[9]
  • Imam al-Mawardi however states: “{and the rasikhun fi ’l-`ilm} has two interpretations: one of them is that it means those firmly established on the knowledge as well as acting on it. The second interpretation is that it refers to those able to extract the meanings with their knowledge and practice. This has two aspects: one: they are included in the exceptive clause which would give the meaning of {that Allah knows the ta’wil of the verses as well as the rasikhuna fi ’l-`ilm…}. This was related from Ibn Abi Nujayh from Ibn `Abbas who said: ‘I am one of those who know the ta’wil’. The second aspect is that they are excluded from the exceptive clause which would give the meaning: {none but Allah knows the ta’wil of the verses}…”[10]

{ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ } فيه وجهان: أحدهما: يعني الثابتين فيه، العاملين به. والثاني: يعني المستنبطين للعلم والعاملين، وفيهم وجهان: أحدهما: أنهم داخلون في الاستثناء، وتقديره: أن الذي يعلم تأويله الله والراسخون في العلم جميعاً. روى ابن أبي نجيح عن ابن عباس أنه قال: أنا ممن يعلم تأويله. الثاني: أنهم خارجون من الاستثناء، ويكون معنى الكلام: ما يعلم تأويله إلا الله وحده،

 [text C] 

قال الإمام أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل رضي الله عنه في قول النبي صلى الله عليه وسلم إن الله ينزل الى سماء الدنيا و إن الله يرى في القيامة . وما أشبه هذه الأحاديث نؤمن بها ونصدق بها لا كيف ولا معنى ولا نرد شيئا منها ونعلم أن ما جاء به الرسول حق ولا نرد على رسول الله صلى الله عليه وسلم ولا نصف الله بأكثر مما وصف به نفسه بلا حد ولا غاية ‏(ليس كمثله شيء وهو السميع البصير‏الشورى 11 ) ونقول كما قال ونصفه بما وصف به نفسه لا نتعدى ذلك ولا يبلغه وصف الواصفين نؤمن بالقرآن كله محكمه ومتشابهه ولا نزيل عنه صفة من صفاته لشناعة شنعت ولا نتعدى القرآن والحديث ولا نعلم كيف كنه ذلك إلا بتصديق الرسول صلى الله عليه وسلم وتثبيت القرآن ‏.‏

 Notes

  • AFFIRMING DIVINE DESCRIPTIONS AS THEY ARE:
  • Imam Ahmad relates a narration where: “Allah descends to the lowest heavens” and “Allah will see on the Day of Resurrection”. Whatever description of Allah the Prophet has brought like these and others are all believed without enquiring into the modality (kayf), the meanings (ma`na), nor adding to what is already described in any way whatsoever.
  • Although however, Imam Ahmad did make figurative interpretations of certain verses such as: {that Allah should come…}[11] as meaning the ‘order’ (amr) of Allah to come[12] and in {Your Lord shall arrive}[13] as meaning the ‘reward’ (thawab) of your Lord.[14]

 [text D] 

قال الإمام أبو عبدالله محمد بن إدريس الشافعي رضي الله عنه آمنت بالله وبما جاء عن الله على مراد الله وآمنت برسول الله وبما جاء عن رسول الله على مراد رسول الله ‏.‏

Notes:

  • Imam al-Shafi`i said: “I believe in Allah and what has come from Allah in the manner that He intended and I believe in the Messenger of Allah and what he has brought in the manner that he intended it”.

 [text E] 

وعلى هذا درج السلف وأئمة الخلف رضي الله عنهم كلهم متفقون على الإقرار والإمرار والإثبات لما ورد من الصفات في كتاب الله وسنة رسوله من غير تعرض لتأويله ‏.‏ وقد أمرنا بالإقتفاء لآثارهم والإهتداء بمنارهم وحذرنا المحدثات وأخبرنا أنها من الضلالات فقال النبي صلى الله عليه وسلم عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي عضوا عليها بالنواجذ وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة.

Notes:

  • THE SALAF AFFIRM DESCRIPTIONS LITERALLY:
  • It was the practice of the early generations (al-salaf) to take the reports about Allah and descriptions of him without making any ta’wil, i.e. affirming them on their outward wording.
  • The Prophet warned and commanded us to follow his example and that of the khulafa’ after him: “And you must adhere to my sunna and the sunna of the rightly guided caliphs after me; bite down on it with you molar teeth; beware too of newly innovated matters because every innovated matter is a bid`a and every bid`a is misguidance.”

[text F]

وقال عبدالله بن مسعود رضي الله عنه اتبعو ولا تبتدعوا فقد كفيتم .وقال عمر بن عبد العزيز رضي الله عنه كلاما معناه قف حيث وقف القوم فإنهم عن علم وقفوا وببصر نافذ كفوا ولهم على كشفها كانوا أقوى وبالفضل لو كان فيها أحرى فلئن قلتم حدث بعدهم فما أحدثه إلا من خالف هديهم ورغب عن سنتهم ولقد وصفوا منه ما يشفي وتكلموا منه بما يكفي فما فوقهم محسر وما دونهم مقصر لقد قصر عنهم قوم فجفوا وتجاوزهم آخرون فغلوا وإنهم فيما بين ذلك لعلى هدى مستقيم ‏.‏

[text G]

وقال الإمام أبو عمرو الأوزاعي رضي الله عنه عليك بآثار من سلف وإن رفضك الناس وإياك وآراء الرجال وإن زخرفوه لك بالقول .

  • Imam al-Awza`i said: “you must follow the narrations of the Salaf even if the people reject you. Beware of the views of men even if they make what they say attractive to you”

[text H]

وقال محمد بن عبد الرحمن الأدرمي لرجل تكلم ببدعة ودعا الناس إليها هل علمها رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبو بكر وعمر وعثمان وعلي أو لم يعلموها قال لم يعلموها قال فشيء لم يعلمه هؤلاء أعلمته أنت قال الرجل فإني أقول قد علموها قال أفوسعهم ان لا يتكلموا به ولا يدعو الناس إليه أم لم يسعهم قال بلى وسعهم قال فشيء وسع رسول الله صلى الله عليه وسلم وخلفاءه لا يسعك أنت فانقطع الرجل فقال الخليفة وكان حاضرا لا وسع الله على من لم يسعه ما وسعهم ‏.‏ وهكذا من لم يسعه ما وسع رسول الله صلى الله عليه وسلم وأصحابه والتابعين لهم بإحسان والأئمة من بعدهم والراسخين في العلم من تلاوة آيات الصفات وقراءة أخبارها ولإمرارها كما جاءت فلا وسع الله عليه ‏.‏

[text I]

فمما جاء من آيات الصفات قول الله عز وجل (ويبقى وجه ربك الرحمن 27 ) وقوله سبحانه وتعالى (بل يداه مبسوطتان المائدة 64 ) وقوله تعالى إخبارا عن عيسى عليه السلام أنه قال (تعلم ما في نفسي ولا أعلم ما في نفسك) المائدة 116 وقوله سبحانه: ‏(وجاء ربك‏ الفجر 22 ) وقوله تعالى: ‏(هل ينظرون إلا أن يأتيهم الله ‏البقرة 210 ) وقوله تعالى: ‏(رضي الله عنهم ورضوا عنه‏‏ المائدة 119 ) وقوله تعالى‏: (‏يحبهم ويحبونه‏‏ المائدة 54 )وقوله تعالى في الكفار ‏(غضب الله عليهم‏ الفتح 6) وقوله تعالى ‏(اتبعوا ما أسخط الله ‏الفتح 6‏‏ ) وقوله تعالى: (كره الله انبعاثهم‏ التوبة 46 ).

ومن السنة قول النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏”‏ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة الى سماء الدنيا‏”‏‏.‏ وقوله‏:‏ ‏”‏يعجب ربك من الشاب ليست له صبوة‏”‏ وقوله‏:‏ ‏”‏يضحك الله الى رجلين قتل أحدهما الآخر ثم يدخلان الجنة‏.‏‏”‏  فهذا وما أشبهه مما صح سنده وعدلت رواته نؤمن به ولا نرده ولا نجحده ولا نتأوله بتأويل يخالف ظاهره ولا نشبهه بصفات المخلوقين ولا بسمات المحدثين ونعلم أن الله سبحانه وتعالى لا شبيه له ولا نظير(ليس كمثله شيء وهو السميع البصير‏الشورى 11  وكل ما تخيل في الذهن أو خطر بالبال فإن الله تعالى بخلافه‏.‏

Notes:

  • NEGATION OF TA’WIL, TAMTHIL & TASHBIH:
  • Verses or reports describing such things as Allah’s ‘face’,[15] ‘hand’,[16] ‘coming’,[17] ‘anger’,[18] ‘dislike’, ‘descent’,[19] ‘surprise’,[20] ‘laughter’,[21] etc. are all to be believed and not interpreted in a way that departs from the apparent, clear or ostensive lexical sense (bi-khilaf zahirihi) nor are they to be interpreted such that a resemblance with created things is made.
  • However, Imam al-Haythami states: “The doctrine of the Imam of Ahl al-Sunna, Ahmad ibn Hanbal (Allah be pleased with him) – may the loftiest of gardens be his resting place and destination, and may Allah bestow upon us and him His bounties, and grant him the highest dwelling in al-firdaws – was in absolute agreement with the belief of Ahl al-Sunna. It affirmed the absolute transcendence of Allah Most High beyond direction, corporeality and all other Attributes of imperfection that the oppressors and dissenters attribute to Him. In fact, Allah is free from all the Attributes that are not characterized by absolute perfection. Everything that has been circulated among the ignorant as being said by this great mujtahid Imam regarding Allah’s direction and the like are lies, slanders and false accusations. May Allah curse and destroy those who attribute such positions to the Imam who is entirely exonerated of having said such things. All these matters have been explained by the hadith Master, the Hujja, Imam Abu ’l-Faraj Ibn al-Jawzi, who is one of the Imams of [Ahmad’s] madhhab and one who has cleared the Imam’s name of such foul slanders and has provided explicit proofs exposing the lies of the slanderers.”[22]

عقيدة إمام السنة أحمد بن حنبل رضي الله عنه وأرضاه وجعل جنان المعارف متقلَّبه ومأواه وأفاض علينا وعليه من سوابغ إمتنانه وبوأه الفردوس الأعلى من جنانه، موافقة لعقيدة أهل السنة والجماعة من المبالغة التامة في تنزيه الله تعالى عما يقول الظالمون والجاحدون علواً كبيراً من الجهة والجسمية وغيرهما من سائر سمات النقص، بل وعن كل وَصْف ليس فيه كمال مطلق ، وما اشتهر بين جهلة المنسوبين إلى هذا الإمام الأعظم المجتهد من أنه قائل بشيء من الجهة أو نحوها فكذب وبُهتان وافتراء عليه، فلعن الله من نسب ذلك إليه، أو رماه بشيء من هذه المثالب التي برَّأه الله منها، وقد بين الحافظ الحجة القدوة الإمام أبو الفرج بن الجوزي من أئمة مذهبه المبرئِّين من هذه الوصمة القبيحة الشنيعة، أنَّ كل ما نسب إليه من ذلك كذب عليه وافتراء وبهتان وأن نصوصه صريحة في بطلان ذلك وتنزيه الله تعالى عنه فاعلم ذلك فإنه مهم

  • Allah is not whatever the mind can imagine.
  • No form, image, idea or fathom of Allah can form in the mind through thinking or contemplation.

[text J]

ومن ذلك قوله تعالى: ‏(الرحمن على العرش استوى‏‏ طه 5 ) وقوله تعالى ‏(أأمنتم من في السماء‏ الملك 16 ) وقول النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏”‏ربنا الله الذي في السماء تقدس اسمك‏”‏‏.‏ وقال للجارية‏:‏ ‏”‏أين الله‏؟‏ قالت في السماء، قال‏:‏ أعتقها فإنها مؤمنة‏”‏‏.‏ رواه مالك بن أنس ومسلم وغيرهما من الأئمة‏.‏ وقال النبي صلى الله عليه وسلم لحصين‏:‏ كم إلها تعبد‏؟‏ قال سبعة ستة في الأرض وواحدا في السماء قال من لرغبتك ورهبتك‏؟‏ قال الذي في السماء، قال‏:‏ فاترك الستة واعبد الذي في السماء وأنا أعلمك دعوتين‏.‏ فأسلم وعلمه النبي صلى الله عليه وسلم أن يقول اللهم ألهمني رشدي وقني شر نفسي ‏.‏ وفيما نقل من علامات النبي صلى الله عليه وسلم وأصحابه في الكتب المتقدمة أنهم يسجدون بالأرض ويزعمون أن إلههم في السماء ‏.‏  وروى أبو داود في سننه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ ‏”‏إن ما بين سماء الى سماء مسيرة كذا وكذا‏”‏ وذكر الخبر إلى قوله‏:‏ ‏”‏وفوق ذلك العرش والله سبحانه فوق ذلك‏”‏‏.‏ فهذا وما أشبههه مما أجمع السلف رحمهم الله على نقله وقبوله ولم يتعرضوا لرده ولا تأويله ولا تشبيهه ولا تمثيله ‏.‏

[text K]

سئل الإمام مالك بن أنس رحمه الله فقيل يا أبا عبدالله (الرحمن على العرش استوى‏‏ طه 5 )  كيف استوى فقال الاستواء غير مجهول والكيف غير معقول والإيمان به واجب والسؤال عنه بدعة ثم أمر بالرجل فأخرج ‏.‏ أنتهى .

Notes:

  • Imam Malik said: “{the All-Merciful is on the Throne}[23]. It was asked: how is He ‘on’ the Throne? He replied: the act of being on the Throne (al-istiwa’) is not known; its modality is not conceivable but belief in it is obligatory and to enquire about it is a blameworthy innovation (bid`a)…”[24]
  • The word istiwa’ has over 15 meanings in the Arabic language.[25]
  • Some meanings of istiwa’ are suitable for Allah.[26]
  • Other meanings are not such as those suggesting: [1] a fixed place (tamakkun); [2] settling down (istiqrar); [3] touching (ittisal); [4 and the like.[27]
  • Imam Ahmad’s position was narrated by Imam Abu ’l-Fadl al-Tamimi: “He would say – i.e. Imam Ahmad – regarding the meaning of istiwa’ that: it refers to exaltation (al-`uluw) and elevation (al-irtifa`). Allah is ever exalted and High without any beginning before He even created His Throne. He is above everything and is exalted over everything. Allah only specified the Throne because of its particular significance which makes it different from everything else, as the Throne is the best of all things and the most elevated of them. Hence, Allah Most High praised Himself by saying that He {established Himself over the Throne} meaning He exalted Himself over it (`alayhi `ala). It would not be permitted to say that He established Himself Most High with a contact or a meeting with it. Exalted is Allah above that! Allah Most High is not subject to change, substitution, nor limits, whether before or after the creation of the Throne.”[28]

كان يقول – أي الإمام أحمد – في معني الاستواء هو العلو والارتفاع ولم يزل الله عاليا رفيعا قبل أن يخلق عرشه فهو فوق كل شىء والعالي علي كل شىء وإنما خص الله العرش لمعني فيه مخالف لسائر الأشياء والعرش أفضل الأشياء وأرفعها فامتدح الله نفسه بأنه (علي العرش استوي) أي عليه علا ولا يجوز أن يقال استوي بمماسه ولا بملاقاه تعالي الله عن ذلك علوا كبيرا والله تعالي لم يلحقه تغيير ولا تبدل ولا تلحقه الحدود قبل خلق العرش ولا بعد خلق العرش

   

And Allah knows best.

s.z.c.

London 2005.


[1] See Ibn Qudama, Lum`at al-I`tiqad al-Hadi ila Sabil al-Rashad (Dar al-Hud edn.). The notes have been taken from class and are not extensive.

[2] Surat al-Shura:11.

[3] Surat Taha:7.

[4] Surat al-Baqara:255.

[5] A. Saeed, Interpreting the Qur’an, pp.58-60.

[6] For which see B. Abrahamov’s outlines of the term in al-Kasim b. Ibrahim On the Proof of God’s Existence, n.156, pp.25-26.

[7] al-Nawawi, al-Majmu`, 1:25.

[8] Refer to R. Gleave, Scripturalist Islam, pp.229-230.

[9] Surat Al `Imran:7.

[10] al-Mawardi, al-Nukat wa’l-`Uyun, 2:143.

[11] Surat al-Baqara:220.

[12] See Ibn al-Jawzi, Daf` Shub al-Tashbih, pp.110 and 141.

[13] Surat al-Fajr:22.

[14] Ibn Kathir, al-Bidaya wa ’l-Nihaya, 10:361.

[15] For which see al-Bayhaqi’s, Allah’s Names and Attributes (al-Asma’ wa ’l-Sifat excerpts, trans. G. F. Haddad), p.45 for the meanings.

[16] Ibid., pp.36-38 and 81-87.

[17] Ibid., pp.43-44.

[18] Ibid., pp.47-55.

[19] Ibid., pp.44-45.

[20] Ibid., p.47.

[21] Ibid., p.47.

[22] al-Haythami, al-Fatawa al-Hadithiyya, 1:144.

[23] Surat Ta-ha:5.

[24] There are many narrations with different versions for which see al-Dhahabi, Siyar al-A`lam, 7:415; al-Bayhaqi, al-Asma’ wa ’l-Sifat, 2:304-305 (#866) and Ibn Hajar, Fath al-Bari, 13:406-407.

[25] Ibn al-`Arabi, `Aridhat al-Ahwadhi, 2:234.

[26] Ibid., 2:235.

[27] Ibid., 2:235.

[28] Abu Ya`la, Tabaqat al-Hanabila, 2:265-290.

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s