Hadith

The Sultan is the Shade of Allah_Imam `Ali al-Qari

THE SULTAN IS THE SHADE OF GOD ON THE EARTH_

Variant narrations

Imam `Ali al-Qari mentions in his commentary on al-Tabrizi’s Mishkat al-Masabih:[1]

وعن ابن عمر رضي الله عنهما أن النبي قال: “إن السلطان ظل الله” وفي رواية “ظل الرحمن في الأرض” لأنه يدفع الأذى عن الناس كما يدفع الظل أذى حر الشمس. وقد يكنى بالظل عن الكنف والحماية كذا في النهاية و قال الطيبي: ظل الله تشبيه وقوله يأوي إليه كل مظلوم من عباده جملة مبينة لما شبه به السلطان بالظل أي كما أن الناس يستروحون إلى برد الظل من حر الشمس كذلك يستروحون إلى برد عدله من حر الظلم.

 “And from Ibn `Umar (ra) that the Prophet [saw] said: “The Sultan is the Shade of God” and in another version “the shade of the All-Merciful on the earth” because he protects the people from harm just like the shade protects from the harm of the Sun’s heat. The term ‘shade’ may also denote ‘shelter’ and ‘protection’ as mentioned in al-Nihayah. Al-Tibi said: ‘shade of God’ is a comparison and the statement ‘the oppressed of God’s servants seek his shelter’ is a clear sentence of the sultan being compared to the shade, i.e. in the same way the people seek relaxation in the coolness of the shade from the heat of the Sun, likewise they seek redemption in shade of his justice from the heat of oppression.”

وإضافه إلى الله تشريفا له كبيت الله وناقة الله وإيذانا بأنه ظل ليس كسائر الظلال بل له شأن ومزيد اختصاص بالله لما جعل خليفة الله في أرضه ينشر عدله وإحسانه في عباده ولما كان في الدنيا ظل الله “يأوي إليه كل ملهوف يأوي هو في الآخرة إلى ظل عرشه يوم لا ظل إلا ظله فإذا عدل كان له الأجر وعلى الرعية الشكر وإذا جار” وفي رواية “أو حاف أو ظلم كان عليه الإصر…” بكسر أوله أي الوزر كما في رواية : “وعلى الرعية الصبر” ففيه إشارة إلى أن الإمام العادل نعمة ومنحة والسلطان الظالم نقمة ومحنة (وفي ذلكم بلاء من ربكم عظيم وإن في ذلك لآيات لكل صبار شكور) أي لكل مؤمن إذ ورد في الحديث : “الإيمان نصفان نصف صبر ونصف شكر وفقنا الله تعالى بهما” . قال الطيبي: فإن قلت دلت الإضافة وقوله يأوي إليه كل مظلوم أن السلطان عادل فكيف يستقيم على هذا أن يقول وإذا جار كان عليه الإصر؟ قلت قوله السلطان ظل الله بيان لشأنه وإنه مما ينبغي أن يكون كذلك فإذا جار كأنه خرج عما من شأنه أن يكون ظل الله تعالى

“[The Sultan] has been [grammatically] related with God denoting the honour given to him as in ‘the House of God’ or ‘the Camel of God’ as well as a clear indication that his shade is not like any other shade but rather it has a great rank and high degree due to it being specifically associated with God… in it is also an indication that the just imam is a blessing and a favour whereas the unjust imam is an abhorrence and an affliction [for the people]… I say that the statement ‘the Sultan is God’s shade’ is an illustration of his rank and it is how he ought to be. So, if he transgresses, it is as if he has gone out of his rank of being God’s (Most High) shade…”

وعليه يا داود إنا جعلناك خلفية في الأرض فاحكم بين الناس بالحق ولا تتبع الهوى” فرتب عليه الحكم بالوصف المناسب ونهى عما لا يناسب أقول الظاهر أن السلطان ظل الله على كل حال فإنه ينتفع به في الجملة والتقسيم إنما هو باعتبار الوصف الأغلب عليه من العدل أو الجور أو بخصوص قضية جزئية من الأحكام الكلية فيجب الصبر والشكر على الرعية بمقتضى هذه الحكمة العلية ويؤيده ما سبق من حديث : “سيليكم أمراء يفسدون في الأرض وما يصلح الله بهم أكثر فمن عمل منهم بطاعة الله فلهم الأجر وعليكم الشكر ومن عمل منهم بمعصية الله فعليهم الوزر وعليكم الصبر…”

“…[God] has connected the ruling with a suitable and proper attribute and has prohibited that which is not suitable and proper to it. I say that the apparent meaning is that the Sultan is the shade of God in all conditions…”

ثم لا شك أن السلطان حين ظلمه إنما يكون ظل الشيطان لكنه بإرادة الرحمن فالرضا بالقضاء باب الله الأعظم والله سبحانه وتعالى أعلم ويؤيده ما رواه أبو الشيخ عن أبي بكر الصديق رضي الله عنه : السلطان العادل المتواضع ظل الله وروحه في الأرض يرفع له عمل سبعين صديقا…”

“… and what supports this is what Abu Shaykh narrated from Abu Bakr al-Siddiq – Allah be pleased with him – that he said: ‘the just and humble Sultan is God’s shade and spear on the earth…” 

وروى البيهقي عن أنس رضي الله عنه : “السلطان ظل الله في الأرض فمن غشه ضل ومن نصحه اهتدى”

 “It is narrated from al-Bayhaqi from Anas [b. Malik] – may God be pleased with him – that he said: ‘the Sultan is God’s shade on earth. Whoever cheats him is misguided and whoever gives him good counsel is guided…’” 

 وروى أبو الشيخ عن أنس السلطان ظل الله في الأرض فإذا دخل أحدكم بلدا ليس له سلطان فلا يقيمن به”

“It is related from Abu Shaykh from Anas that: ‘the Sultan is God’s shade on earth. If any of you should enter a land that does not have a Sultan, do not remain in it…’”

 وروى ابن البخاري عن أبي هريرة رضي الله عنه : “السلطان ظل الله في الأرض يأوي إليه الضعيف وبه ينتصر المظلوم ومن أكرم سلطان الله في الدنيا أكرمه الله يوم القيامة”

“And it is narrated from Ibn al-Bukhari from Abu Hurayara – Allah be pleased with him – that he said: ‘the Sultan is God’s shade on earth. The weak seek shelter in him and the oppressed are liberated by him. Whoever honours the Sultan of God in this world, God will honour him in the Hereafter…’”

 وعن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: قال رسول الله : “إن أفضل عباد الله عند الله منزلة يوم القيامة إمام عادل رفيق أي لين الجانب مع الأقارب والأجانب لطيف مع الشريف والضعيف وإن شر الناس عند الله منزلة يوم القيامة..”

“And from `Umar Ibn al-Khattab – Allah be pleased with him – who said: The Messenger of God said: ‘The best of God’s servants that will have a [high] position in the hereafter is a just and friendly imam…’”

 وفي العدول عن شر عباد الله على ما تقتضيه المقابلة ما لا يخفى من النكتة الدالة على أنه سيىء المعاملة إمام جائر أي ظالم خرق بفتح فكسر صفة مشبهة من الخرق وهو ضد الرفق وفي الحديث الرفق يمن والخرق شؤم وإذا أراد الله بأهل بيت خيرا أدخل عليهم باب الرفق فإن الرفق لم يكن في شيء قط الا زانة وإن الخرق لم يكن في شيء قط الا شانة الحديث رواه البيهقي عن عائشة رضي الله عنه قال الطيبي وجعل الرفيق للعادل من باب التكميل فإنه صلى الله تعالى عليه وسلم لما وصفه بالعادل رأى أن الوصف بمجرد العدل غير واف لأنه قد يكون العادل جافيا غليظ القلب فكمله بالرفيق وجعل الجائر مردفا بالخرق من باب التتميم لأن الثاني زاد مبالغة في معنى الأول لأن الجفاء والغلظة تزيد في جوره وخرقه

Narrations:

 1.

 الوالي العادل المتواضعظل اللهورمحه في أرضهفمن نصحه في نفسه وفي عباد الله حشره الله في وفده يوم لا ظل إلا ظله , ومن غشه في نفسه وفي عباد الله خذله الله يوم القيامة , ويرفع للوالي العادل المتواضع في كل يوم وليلة عمل ستين صديقا كلهم عابد مجتهد في نفسه.

“The just and humble governor is the shade and spear of God upon the earth…”[2]

 2.

 إن السلطانظل اللهفي الأرض يأوي إليه كلمظلوم من عباده فإن عدل كان له الأجر وعلى الرعية الشكر وإذا جار كان عليه الإصر وعلى الرعية الصبر وإذا جارت الولاة قحطت السماء وإذا منعت الزكاة هلكت المواشي وإذا ظهر الزنا ظهرت الفتن والمسكنة وإذا أخفرت الذمة أديل الكفار

“The Sultan is the shade of God on the earth where all who are oppressed seek shelter…”[3]

 3.

 السلطانظل اللهفي الأرض يأوي إليه كل ضعيفوملهوف

“The Sultan is the shade of God on the earth where all the weak and oppressed take shelter…”[4]

 4.

 عن أبي بكر الصديق رضي الله تعالى عنه يقول الوالي العادلظل اللهورمحه في الأرض فمن نصحه في نفسه وفي عباد الله أظله الله بظله يوم لا ظل إلا ظله ومن غشه في نفسه وفي عباد الله خذله الله يوم القيامة.

“The just and humble governor is the shade and spear of God upon the earth; so whoever gives him sincere counsel in himself and for the servant of God, God will provide for him a shade on a day when there will be no shade except His…”[5]

 5.

 عن أنس : السلطانظل الله

“From Anas [ra] that: ‘the Sultan is the Shade of God’…”[6]

 6.

 السلطانظل اللهفي الأرض ، فمن نصحه ودعا له اهتدى ، ومن غشه ودعا عليه ضل

“The Sultan is the shade of God on the earth. Whoever gives him sincere counsel and invites to it will be guided…”[7]

 7.

 ذا مررت ببلدة ليس فيها سلطان فلا تدخلها إنما السلطانظل اللهورمحه في الأرض

“If you pass by a country that does not have a sultan, then do not enter it for indeed the sultan is the shade and spear of God on the earth…”[8]

 8.

 السلطانظل اللهفي الأرض

“The Sultan is the shade of God in the earth…”[9]

 9.

 إنما السلطانظل اللهورمحه في الأرض

“Indeed, the Sultan is the shade of God o the earth…”[10]

 10.

 لا تسبوا السلطان فإنهظل اللهفي أرضه

 “Do not curse the Sultan for he is the shade of God on His earth…”[11]

11.

 السلطانظل اللهفي الأرض فمن أكرمه أكرم الله و من أهانه أهانه الله

“The Sultan is the shade of God on earth. Whoever honours him, honours God and whoever shows enmity against him shows enmity against God…”[12]

 

Notes:

  • The word “zill” can mean amongst other meanings:
    1. Shade – especially the morning shade.
    2. The morning shade of a tree.
    3. Anything that shades something else, i.e. a covering or protection as in when one says: fulanun ya`ishu fi zilli fulanin – “so and so lives in the shade [i.e. shelter and protection] of so and so.”
    4. It may also mean might, power and resistance as in when one says: ja`alani fi zillihi – “he placed me within his shade [i.e. power and might]”.[13]
  • Thus, by being compared to the shade of Allah, the Sultan or Khalifah is portrayed as God’s means of protection in the world.
  • A shade is the Sun’s light or rays deflected and blocked so the notion of the Sultan is God’s defence on the earth. This is why some narrations have the additional comparison of the Sultan with rumh (‘lance’ or ‘spear’).[14] This is a weapon used for active compact and not a passive defensive weapon like a shield.
  • The “oppressed”, “weak” and “ignored” all seek the shade of the Sultan like the shade of the sun is sought from the blazing Sun. He therefore ought to be their refuge. By the Sultan is meant the authority he presides over not the individual himself.

***

 


[1] See `Ali al-Qari, Mirqat al-Mafatih, 4:137-138.

[2] Narrated from Abu Bakr al-Siddiq but declared munkar by Abu Zur`ah al-Razi in al-`Ilal, 4:115 (cf. 4:90 where he also rejects the hadith with the wording: السلطان ظل الله في الأرض – “the sultan is the shade of Allah on the earth”).

[3] See Ibn `Adi in al-Kamil fi’l-Du`afa’, 4:402 from `Abd Allah b. `Umar where the hadith is not sound. Also, al-Bayhaqi declared it weak due to the narrator Sa`id b. Sinan Abu Mahdi, see Shu`ab al-Iman, 6:2500 and so did al-Qaysarani in Dhakhirat al-Huffaz, 3:1492, al-Mundhiri in al-Tarhib wa’l-Targhib, 3:186, al-Dhahabi in Mizan al-I`tidal, 2:144, al-`Iraqi in al-Mughni `an al-Asfar, 5:242 and al-Haythami, Majma` al-Zawa’id, 5:199.

[4] Declared sound by Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah in his Majmu` al-Fatawa, 35:45!

[5] From Abu Raja’ al-`Ataridi. Commented as “peculiar” (gharib) by Ibn Hajar al-`Asqalani in al-Amali al-Mutlaqah, p.115 where one of the transmitters by the name of Sulayman b. Raja’ is unidentifiable (majhul) according to Abu Hatim al-Razi and the transmitter Abu Nusayrah whose condition is unknown (mastur). See al-Sakhawi, Takhrij Fadilat al-`Adilin, p.142.

[6] Narrated by Qatadah and is not sound. See Ibn Hajar al-`Asqalani, Tahdhib al-Tahdhib, 7:245.

[7] From Anas b. Malik but rejected due to the transmitter `Uqbah b. `Abd Allah al-`Anazi regarding whom al-`Uqayli said was unknown. See Ibn Hajar al-`Asqalani, Lisan al-Mizan, 5:455. Cf. al-Sakhawi in al-Maqasid al-Hasanah, p.132 and his Takhrij Fadilat al-`Adilin, p.143.

[8] Narrated from Anas b. Malik with a weak chain as mentioned by al-Sakhawi in al-Maqasid al-Hasanah, p.132 due to the transmitter Sa`id b. `Abd Allah al-Dimashqi who is weak.

[9] In mursal form reaching Ibn Sirin. See Muhammad al-Ghazzi, Itqan ma Yuhsinu min al-Akhbar, 1:298.

[10] Graded “good through others” (hasan li-ghayrih) by al-Zarqani in his Mukhtasar al-Maqasid, p.187.

[11] From Abu `Ubaydah but the narration is weak (da`if). See al-Sa`di, Nawafih al-`Atirah fi’l-Ahadith al-Mushtaharah, p.452.

[12] From Abu Bakrah Nafi` b. al-Harith and declared hasan by al-Albani in his Kitab al-Sunnah, no.1024! And Allah knows best.

[13] See Lane, Lexicon, Bk.1, pp.1915-1916.

[14] See Lane, Lexicon, Bk.1, p.1153.

Why not leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s